Inloggen

Mijn KroeseWevers

Welkom bij Mijn Kroesewevers!
Met Mijn KroeseWevers maakt u uw persoonlijke website op basis van úw voorkeuren.

Uw voordelen:

  • Informatie op maat en als eerste op de hoogte
    Direct overzicht van de meest recente blogs, publicaties en whitepapers die aansluiten op uw interesses
  • Persoonlijke aanbiedingen
    Wanneer u zich registreert bieden wij u graag persoonlijke aanbiedingen aan op gebied van accountancy en (belasting)advies

Veranderen uw interesses? Dan kunt u uw voorkeursinstellingen altijd wijzigen bij ‘voorkeuren’.

Ik ben Zakelijk geïnteresseerd in
Ik ben Privé geïnteresseerd in


Registeren

Door te registreren kunt u uw aangegeven interessegebieden op meerdere apparaten gebruiken.

Door op ‘opslaan’ te klikken gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.

Instellingen opslaan

Door uw instellingen op te slaan kunt u uw aangegeven interessegebieden op meerdere apparaten gebruiken.

Door op ‘opslaan’ te klikken gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.

Inloggen



Wachtwoord vergeten?

Bent u uw wachtwoord vergeten? Vul dan hieronder uw e-mailadres in. U ontvangt van ons een e-mail met daarin een link waarmee u uw wachtwoord opnieuw kunt instellen.



KroeseWevers maakt gebruik van Cookies

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken, zodat je relevante communicatie aantreft bijvoorbeeld. Onze website maakt ook van cookies van derden gebruik om jou een prettige ervaring op onze online kanalen aan te bieden. Zodat je berichten op social media kunt delen bijvoorbeeld. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op 'akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.
Akkoord Niet akkoord
Innovatie is niet leuk
Opgeslagen in 'Mijn KroeseWevers'

16.12.2013

  • Subsidie
  • Innovatie
  • Ondernemerschap
  • Subsidieadvies

Innovatie is niet leuk

‘Nu innovatie niet langer een modewoord is maar een tactiek die door bedrijven veelvuldig wordt ingezet wil ik graag mijn bijdrage leveren’. Zo opende ik mijn sollicitatiebrief begin jaren 90. Ik solliciteerde naar een stageplek bij een innovatie adviesbureau en wist zeker dat mijn bijdrage van onschatbare waarde zou zijn. Vol optimisme ging ik dan ook naar het sollicitatiegesprek waar de directeur mij op mijn gemak stelde door eerst zelf 20 minuten te praten over muziek, kunst, literatuur en een beetje over innovatie.

Vervolgens pakte hij mijn sollicitatiebrief en zei: ‘Je brief begint met een fout, innovatie is geen tactiek het is een strategie, ik leg het je later nog wel eens uit’. Mijn zelfvertrouwen schrompelde ineen en ik herinner me dat ik niet veel meer kon uitbrengen als ‘ja, maar dat is maar hoe je het definieert’. Mijn gesprekspartner keek minzaam over zijn brilletje naar mijn gloednieuwe pak dat ik speciaal gekocht had voor de gelegenheid. ‘We hebben er weer eentje’ zei hij tegen zijn secretaresse. De rest van het gesprek ging niet over mijn brief maar over de boeken die ik las en de muziek die ik luisterde. Aan het einde zei hij: ‘Ingrid zal de papieren in orde maken ik verwacht je volgende maand’. Ik liep licht verbouwereerd naar buiten en wist toen niet nog niet dat ik één van de belangrijkste lessen over het aannemen van mensen had geleerd die ik tot de dag van vandaag gebruik; probeer zoveel mogelijk een gesprek te voeren zonder het cv en de sollicitatiebrief als leidraad te nemen.

In de maand voordat ik mocht beginnen had ik alles gelezen wat ik kon vinden over innovatie. Dat viel nog niet mee (internet bestond nog niet echt) maar ik was er toch van overtuigd dat ik inmiddels heel wat wist. Mijn eerste opdracht luidde; welke innovatie is beschikbaar voor een detacheringsbedrijf in Brabant om het gebruik van klantenkaarten te optimaliseren. De werkwijze van het bureau was eenvoudig en doeltreffend: elke maand werden alle klanten gebeld (zo’n 200) met de vraag of ze nog technische mensen nodig hadden. Vervolgens werd er een aantekening gemaakt op de klantenkaart of die behoefte er wel of niet was en of er nog bijzondere omstandigheden waren. Aan mij de taak een oplossing te zoeken om dit proces te optimaliseren; bij verdere groei van bedrijf zou het immers ondoenlijk (te duur) zijn om alle klanten elke maand te blijven bellen. Ik werd een week bij het bedrijf gestald en ging met veel energie aan de slag; ik maakte overzichten van bedrijven die vaak mensen nodig hadden, ingedeeld naar branches en de omvang van het bedrijf; allemaal nog met de hand.

Na een week leverde ik vol trots mijn bevindingen in. Het leek mij het best om een geautomatiseerd verwerkingsprogramma te gaan gebruiken, waarin klanten werden ingedeeld naar actieve en passieve gebruikers en naar omvang en branche. Zodanig dat je sommige klanten vaker moest bellen dan anderen. Het rapport werd goed ontvangen en we gingen met rode blosjes op onze wangen aan de slag. We maakten plannen, betrokken medewerkers, huurden een automatiseerder in en vroegen klanten of het een goed idee was. Er werd dag en nacht aan gewerkt. Op de dag van de vergadering waarin beslist zou worden om alles in te gaan voeren zoals we onderzocht en ontwikkeld hadden, nam de directeur van het detacheringsbureau het woord: ‘we gaan het toch maar niet doen’ zei hij. ‘ik ben bang dat ik het gevoel met mijn klanten kwijtraak door dit systeem’. Hij vond dat de handgeschreven aantekeningen op de klantenkaart hem meer ‘vertelden’ over het bedrijf dan ons voorgestelde systeem.

Je hebt zojuist je eerste les over innovatie geleerd zei mijn mentor toen we in de auto terug naar huis reden: innovatie lukt alleen als het management er volledig achter staat. In dit geval had de directeur toegestaan om ons aan de slag te laten gaan omdat hij van plan was om het bedrijf te verkopen. De kopende partij had om de analyse gevraagd; hijzelf had er nooit achter gestaan. Een situatie waar wij niets van wisten. ‘Het begon net leuk te worden’ verzuchtte ik. ‘Innovatie is niet leuk’, zei mijn mentor; het is taai, moeilijk, het mislukt vaak, je moet vaak mensen teleurstellen en het kost heel veel geld. Nog een geluk dat we subsidie hebben ontvangen voor dit traject’. Ik leerde mijn tweede les in één autoritje van Brabant naar Enschede; innovatie mislukt vaker dan het lukt. Elke ondernemer weet dat en snapt dat extra financiële dekking voor innovatietrajecten niet onverstandig is!

PS: Het bedrijf is uiteindelijk toch gekocht door een groot consultancy bureau gespecialiseerd in advisering en detachering in de foodindustrie. Ik ben tot op de dag van vandaag blijven geloven dat ons rapport over de optimalisatie van de klantbenadering daar toch een rol in heeft gespeeld.

Gerelateerd aan deze blog