Inloggen

Mijn KroeseWevers

Welkom bij Mijn Kroesewevers!
Met Mijn KroeseWevers maakt u uw persoonlijke website op basis van úw voorkeuren.

Uw voordelen:

  • Informatie op maat en als eerste op de hoogte
    Direct overzicht van de meest recente blogs, publicaties en whitepapers die aansluiten op uw interesses
  • Persoonlijke aanbiedingen
    Wanneer u zich registreert bieden wij u graag persoonlijke aanbiedingen aan op gebied van accountancy en (belasting)advies

Veranderen uw interesses? Dan kunt u uw voorkeursinstellingen altijd wijzigen bij ‘voorkeuren’.

Ik ben Zakelijk geïnteresseerd in
Ik ben Privé geïnteresseerd in


Registeren

Door te registreren kunt u uw aangegeven interessegebieden op meerdere apparaten gebruiken.

Door op ‘opslaan’ te klikken gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.

Instellingen opslaan

Door uw instellingen op te slaan kunt u uw aangegeven interessegebieden op meerdere apparaten gebruiken.

Door op ‘opslaan’ te klikken gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.

Inloggen



Wachtwoord vergeten?

Bent u uw wachtwoord vergeten? Vul dan hieronder uw e-mailadres in. U ontvangt van ons een e-mail met daarin een link waarmee u uw wachtwoord opnieuw kunt instellen.



KroeseWevers maakt gebruik van Cookies

Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken, zodat je relevante communicatie aantreft bijvoorbeeld. Onze website maakt ook van cookies van derden gebruik om jou een prettige ervaring op onze online kanalen aan te bieden. Zodat je berichten op social media kunt delen bijvoorbeeld. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op 'akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.
Akkoord Niet akkoord
  • Rob Koops
  • Adviseur Corporate Finance
  • +31 (0)570 61 30 92
  • +31(0)6-10030678
Rob Koops
$3,2 miljard voor een thermostaat en een rookmelder
Opgeslagen in 'Mijn KroeseWevers'

16.01.2014

  • Ondernemerschap
  • Waardering

$3,2 miljard voor een thermostaat en een rookmelder

Google kondigde op 13 januari 2014 met trots aan dat zij Nest Labs overneemt voor $3,2 miljard. Omgerekend circa €2,3 miljard. Voor een bedrijf met 130 medewerkers. Financiële gegevens zijn niet bekend, maar ruwe schattingen komen uit op een omzet rond $120 miljoen (40.000 thermostaten x 12 maanden x $250 = $120 miljoen).

Waarom betaalt Google een dergelijk bedrag voor een start-up die vier jaar geleden nog niet bestond?

Nest is opgericht door onder andere Tony Fadell. Tony Fadell wordt gezien als de geestelijk vader van de iPod. Toen hij rond 2000 bij Apple aanklopte met het idee van een digitale mobiele muziekspeler kreeg hij de kans om deze te ontwikkelen. Rond diezelfde periode deden harde schijven van een klein formaat hun intrede. “1,000 songs in your pocket” werd de slogan, en het luidde het begin in van een extreem succesvol decennium voor Apple, wiens aandeel in dezelfde periode met 4200% groeide (Van $9 naar $390).

In 2010 startte Fadell samen met Matt Rogers (ook ex-Apple) Nest Labs, met als doel de saaie en conservatieve markt voor thermostaten op te schudden. De Nest thermostaat zou zo een product van Apple kunnen zijn. Een fraai uiterlijk en zeer eenvoudig in gebruik. In Nederland geniet de thermostaat nog weinig bekendheid, in de Verenigde Staten gaan maandelijks zo’n 40.000 – 50.000 van die apparaatjes over de toonbank. Inmiddels heeft Nest ook een rookmelder op de markt gebracht met dezelfde kenmerken: het leven van de gebruiker eenvoudiger maken én een mooi product afleveren.

Wat beweegt Google ertoe om een bedrag op tafel te leggen van 25 keer de jaaromzet? Fadell heeft in het verleden laten zien dat hij in staat is om, met de juiste mensen om zich heen, producten op de markt te brengen die door miljoenen mensen gekocht worden. Producten die uitblinken in eenvoud. Producten waar een forse marge op zit. Producten die een boost geven aan een merk en op die manier waarde creëren, een soort halo-effect.

Google is bekend van de zoekmachine, waarmee ze het internet inzichtelijk maken voor de gebruiker. Maar daar houdt het niet op voor Google. Ze zijn ontwikkelaar van het grootste smartphone-platform ter wereld, hun Gmail is de grootste web-based e-mail provider van de wereld, Glass moet op termijn de smartphone overbodig maken, auto’s die ons rondrijden worden bestuurd door Google.

Het binnenhalen van iemand die producten kan ontwikkelen die als top-of-class worden beschouwd, kan een geweldige boost zijn voor alle producten van Google.

Er kan nog een andere reden zijn waarom Google geïnteresseerd is in Nest. Data. Google is dol op data. Het liefst data van consumenten. Data van consumenten die ze kunnen gebruiken om waardevolle advertenties te verkopen, want dat is nog altijd hun core business. Via Nest komt veel informatie vrij. Informatie over hoe mensen omgaan met verwarming. Wanneer mensen thuis zijn. Uiteraard zijn er privacy regels. Maar daar weet Google wel raad mee.

Met ruim $50 miljard cash op de balans begint die $3,2 miljard steeds meer op een koopje te lijken.

 


Note: In het MKB wordt de waarde van de onderneming bepaald op basis van de toekomstige winst en de rendementseis. De rendementseis hangt af van de risico’s. Om de waarde te verhogen kun je zorgen dat winsten omhoog gaan of risico’s lager worden. Óf je zoekt een koper die veel waarde ziet in wat jij te bieden hebt. Soms ziet een koper wat jij niet ziet!

Gerelateerd aan deze blog