Gaat u werken in Duitsland of werkt u vanuit Nederland voor een Duitse werkgever? Heeft u plannen om vanuit Nederland naar Duitsland te verhuizen? Als u de grens overgaat om in Duitsland te wonen of werken, is het verstandig om op tijd uw zaken goed te regelen. De adviseurs op de German Desk van KroeseWevers kunnen u als particulier helpen met al uw vragen op het gebied van sociale zekerheid, arbeidsrecht en belastingen in beide landen.
Is uw nieuwe baan een baan in Duitsland? Zorg dan dat u voordat u uw nieuwe arbeidscontract tekent, advies inwint over deze nieuwe werksituatie. Onze adviseurs kunnen u begeleiden bij het toetsen van het arbeidscontract en zorgen dat alles rondom uw sociale verzekeringen goed is geregeld. Want veel dingen die in Nederland vanzelfsprekend zijn, zoals de lange loondoorbetalingsplicht van werkgevers bij ziekte, zijn in Duitsland anders geregeld. Ook kunnen we voor u een bruto-netto-berekening maken op basis van de zogenaamde ‘salary split-methode’. De salary split-berekening is een methode om de belastingheffing te verdelen tussen verschillende landen wanneer u als werknemer in meerdere landen werkt. Hiermee ziet u wat u netto overhoudt bij werken in twee landen. De verdeling van het inkomen kan op verschillende manieren worden berekend, afhankelijk van de afspraken tussen de werknemer en de werkgever. De German Desk kan u ondersteunen bij het maken en vastleggen van die afspraken met uw Duitse werkgever. Als u eenmaal werkt in Duitsland, kunnen we u ook ondersteunen bij de jaarlijkse aangiften inkomstenbelasting.
Het komt steeds vaker voor dat Nederlanders vanuit Nederland gaan werken voor hun Duitse werkgever. Het Nederlandse ‘home-office’ is dan de plek waar de arbeid wordt verricht. De keuze om vanuit Nederland te werken voor een Duitse werkgever heeft weer gevolgen voor de belastingplicht en de sociale zekerheid. Als uw standplaats Nederland is, bent u namelijk belastingplichtig in Nederland en niet in Duitsland. Maar ook hier geldt dat u daarover duidelijke afspraken moet maken met uw werkgever. Wij kunnen u helpen bij het maken en vastleggen van die afspraken en samen met u in kaart brengen wat fiscaal gezien de meest optimale verdeling is voor het thuiswerken en werken op locatie in Duitsland. Gaat u ook vanuit Nederland werkzaamheden verrichten, dan heeft dat ook gevolgen voor uw Duitse werkgever. De werkgever zal namelijk een Nederlandse loonadministratie moeten inrichten. De adviseurs van de German Desk kunnen uw Duitse werkgever hierbij helpen.
Gaat u emigreren naar Duitsland? Dan kunnen we u helpen bij het doen van de emigratieaangifte, zodat de overstap van Nederland naar Duitsland fiscaal goed verloopt. We kunnen u vanuit de German Desk ook helpen met andere vraagstukken. Zoals: wat te doen met testamenten of huwelijkse voorwaarden? Erfrecht en schenkbelasting zijn in Duitsland namelijk anders geregeld dan in Nederland. Als u emigreert heeft u de keuze of u het Nederlands recht of Duits recht na tien jaar wilt aanhouden. Als u ook na uw emigratie nog banden houdt met Nederland omdat u in Nederland inkomsten, vermogen of onroerend goed heeft, blijft het belangrijk om uw belastingzaken in beide landen goed voor elkaar te hebben. De German Desk kan u over al deze zaken adviseren.
Heeft u een vraag over wonen of werken in Duitsland voor de specialisten op de German Desk? Neem vrijblijvend contact op met één van onze collega’s. Zij vertellen u graag meer over de German Desk en de manier waarop zij u kunnen adviseren of begeleiden.
Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag verder!
Neem contact op