Bedrijf verkopen

Bij het verkopen van uw bedrijf komt heel wat kijken. Niet alleen fiscaal, financieel en bedrijfseconomisch. Ook emoties spelen een grote rol. Dat weten de adviseurs van KroeseWevers Corporate Finance als geen ander. Bij iedere stap tijdens het verkoopproces kunnen wij u adviseren en begeleiden, zodat u uw bedrijf straks in alle opzichten succesvol verkoopt.

Direct contact opnemen

Van oriëntatie tot boekenonderzoek in 4 stappen

Als u besluit uw bedrijf te verkopen is het prettig om een team deskundigen aan uw zijde te hebben. Onze specialisten weten wat u kunt verwachten en kunnen u en uw bedrijf daar tot in detail op voorbereiden. Want het verkopen van een bedrijf is een complex en intensief traject. Om te komen tot een succesvolle verkoop, besteden we samen met u aandacht aan iedere stap in het verkoopproces.

Het verkooptraject kan in verschillende fases worden ingedeeld:

  • Fase 0: oriëntatie
  • Fase I: voorbereiding
  • Fase II: benadering & onderhandeling
  • Fase III: due diligence & afronding


De daadwerkelijke invulling per fase is afhankelijk van de doelstellingen van het verkoopproces en natuurlijk van uw persoonlijke wensen.

Is uw bedrijf verkoopklaar?

Het verkopen van uw bedrijf begint met de vraag: is mijn bedrijf verkoopklaar? Zo’n drie tot vijf jaar voor de daadwerkelijke verkoop kunt u al beginnen met het verkoopklaar maken van uw onderneming. In onze verkoopgereedheidsscan maken we voor u een analyse van de onderneming. Die analyse geeft inzicht in eventuele ontwikkelpunten voor een verkooptraject.

Van oriëntatie tot boekenonderzoek in 4 stappen
Fase 0: oriëntatie
Fase I: voorbereiding
Fase II: benadering & onderhandeling
Fase III: due diligence & afronding
KroeseWevers Corporate Finance Bedrijf verkopen

Fase 0: oriëntatie

Voor we aan het verkooptraject beginnen, gaan we met u in gesprek over uw doelen op de lange termijn. Want uw bedrijf verkopen is niet zomaar iets. Er komen vaak de nodige vragen en emoties bij kijken. In deze eerste fase bespreken we met u uw wensen voor wat betreft de mogelijke kopers, uw rol na de overname en we staan daarbij stil bij de menselijke kant. Desgewenst analyseren wij samen met onze financiële planners of de verkoopprijs toereikend is voor uw ambities en plannen na de verkoop.

Fase I: voorbereiding

Het doel van deze fase is het zorgvuldig voorbereiden van het verkoopproces. Een gedegen voorbereiding draagt bij aan een betere prijs en voorwaarden bij de beoogde transactie. Wij begeleiden u in deze fase bij:

  • het bepalen van de doelstellingen van de beoogde verkoop, zoals bedrijfsopvolging of schaalvergroting door aansluiting bij een strategische partij;
  • het voorbereiden van de verkoopdocumentatie;
  • het opstellen van een lijst met potentiële kopers;
  • het opstellen van een prijsadvies.

Fase II: benadering & onderhandeling

De verkoopstrategie, die onder meer wordt bepaald door de omvang van de onderneming en het verwachte aantal potentiële kopers, is van invloed op de wijze waarop de marktbenadering plaatsvindt. Wij begeleiden en assisteren u in deze fase bij:

  • het benaderen van potentiële kopers;
  • het verstrekken van informatie over uw onderneming aan een potentiële koper, na ondertekening van een geheimhoudingsverklaring;
  • het voeren van verkennende gesprekken en onderhandelingen met potentiële kopers; en
  • het voeren van gesprekken en onderhandelingen met potentiële kopers.

Fase III: due diligence & afronding

Na ondertekening van de intentieovereenkomst heeft de koper het recht tot het (laten) uitvoeren van het due diligence onderzoek en vinden vervolgonderhandelingen plaats over de transactiedocumentatie, waaronder de koopovereenkomst. Wij kunnen u in deze fase begeleiden en assisteren bij:

  • het inrichten van de dataroom;
  • het begeleiden van de due diligence;
  • het voeren van gesprekken en onderhandelingen over de transactiedocumentatie; en
  • het (laten) passeren van de aktes bij de notaris.

Ook na verkoop zijn wij er voor u

Wij zijn in staat u tijdens het gehele verkoopproces te ontzorgen bij de hiervoor genoemde stappen. Daarnaast biedt de multidisciplinaire aanpak van KroeseWevers u ook na de transactie ondersteuning en advies bij bijvoorbeeld:

  • de afwikkeling van overeengekomen vervolgstappen na de overname;
  • de administratieve verwerking van de transactie; en
  • uw estate planning.
Ook na verkoop zijn wij er voor u

Meer weten?

Vind contactpersonen bij u in de regio
Berto Janssen - KroeseWevers
mr. Berto Janssen
Directeur corporate finance
Stuur een mail +31 (0)6 12 63 14 52
Rob Koops - KroeseWevers
Rob Koops RV
Senior manager corporate finance
Stuur een mail +31 (0)6 10 03 06 78
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.