Waarom is data-analyse steeds belangrijker?
IT speelt een belangrijkere rol in steeds meer bedrijfsprocessen. Dat betekent dat u data genereert tijdens alle financiële, administratieve of logistieke processen die in de onderneming zijn geautomatiseerd of gedigitaliseerd. Maar die gegevens leveren niet direct bruikbare informatie op, op basis waarvan u vervolgens strategische beslissingen kunt nemen. Door data te verzamelen, data te combineren en de data te analyseren met geavanceerde tools, kunt u sneller dan voorheen dashboards en rapportages maken waarin relevante informatie over uw bedrijf overzichtelijk wordt gepresenteerd. Door de technologie kan dat zelfs realtime en ziet u direct het totaalplaatje. De data is niet alleen geanalyseerd, maar ook gevisualiseerd in begrijpelijke grafieken en weergaves zodat u in één oogopslag ziet wat er speelt. Het dashboard waarin de data is samengevoegd helpt om zakelijke beslissingen beter te onderbouwen en patronen en trends sneller te ontdekken. Op basis daarvan kunt u direct gepaste actie ondernemen en kansen eerder benutten of juist voorkomen dat u onnodige risico’s neemt.
Het belang van business Intelligence
Business intelligence heeft als doel om beter en sneller bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen. Dat kunnen financiële beslissingen zijn, commerciële afwegingen of een besluit om bepaalde operationele processen anders in te richten. Bij dit soort beslissingen kan de impact op uw business groot zijn, zowel in positieve als negatieve zin. Het is daarom belangrijk om de beslissing te nemen op basis van betrouwbare en actuele informatie. Met business intelligence creëert u waardevolle managementinformatie door data te ontsluiten uit verschillende bronnen en daar verbanden tussen te leggen. In de praktijk blijkt dat er in veel ondernemingen informatie ‘verstopt’ zit in (software)systemen die voorheen nooit gebruikt werden als bron voor managementinformatie. Door deze informatie zichtbaar te maken of te combineren met andere data, ontstaan regelmatig nieuwe inzichten waarmee uiteenlopende bedrijfsprocessen verbeterd kunnen worden.