In het jaar aan het jaar werken
MailStreet is volgens accountant Rob Mulder ‘in het jaar, aan het jaar’ gaan werken. “Veel bedrijven zien pas bij het bespreken van de jaarrekening wat het resultaat gaat worden. Bij MailStreet werkten we al met managementrapportages per kwartaal op basis van Excel-sheets. Nu ze hun processen verder hebben gedigitaliseerd en geautomatiseerd, hebben ze dagelijks inzicht in de performance ”, legt Rob Mulder uit. In de praktijk betekent dit dat Lammert van Keulen een app heeft op zijn telefoon waarmee hij realtime kan checken hoe het staat met onder andere de omzet. “Voordat ik in mijn auto stap, check ik nog even mijn app en weet ik de omzet van die dag. In het verleden bespraken we dat eens per drie maanden. Ik wist wel hoe druk we het hadden, maar wat de omzet was? Geen idee. Als ik wilde weten wie onze grootste leveranciers waren, moest ik naar de administratie lopen om te vragen om dat uit te draaien. Nu heb ik dagelijks alle cijfers en overige relevante informatie actueel en paraat. Omzetcijfers, omzetten per klant, inkoop leveranciers, rendement, en waar nodig afgezet tegen de begroting en voorgaand jaar. Ik weet zelfs op welk moment we in de maand break-even draaien.”