KroeseWevers corporate finance ondersteunt bij kansrijke overname Handelsonderneming IJmker

Klantcase Handelsonderneming I Jmker

Toen Harry IJmker in de zomer van 2019 het aanbod kreeg om het bedrijf van één van zijn leveranciers over te nemen, zag hij direct dat dit een gouden kans was om zijn business verder uit te bouwen. “Maar ik wist ook meteen: dit kan ik niet alleen, hier heb ik hulp bij nodig.” IJmker schakelde voor het overnametraject de hulp in van KroeseWevers corporate finance.

Welke kans diende zich aan en welke hulp was daarbij nodig?

Harry IJmker is sinds 1995 zelfstandig ondernemer. Hij runt met zijn bedrijf Handelsonderneming IJmker al 25 jaar een groothandel in batterijen en verlichting vanuit Daarlerveen. In 2008 rolt hij min of meer bij toeval in de ledverlichting. De handel loopt prima en Harry doet het werk tot op de dag van vandaag met veel plezier. “Ik zeg altijd: mijn werk voelt niet als werk, ik drink gezellig koffie en verkoop ondertussen batterijen en verlichting.” Met zijn vaste netwerk van klanten en leveranciers heeft de ondernemer een goede relatie. Eén van zijn leveranciers vraagt daarom in de zomer van 2019 of Harry IJmker interesse heeft om zijn onderneming over te nemen, omdat hij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Het gaat om een goedlopend merk ledverlichting. De interesse is direct gewekt bij Harry IJmker, zeker als blijkt dat hij de handel in ledverlichting uitstekend naast zijn bestaande zaken kan oppakken. De vraag is alleen: wat moet het bedrijf van zijn leverancier kosten? “Ik moest een bod doen en ik wist: dit kan ik niet alleen, hier heb ik hulp bij nodig.”

De samenwerking met KroeseWevers

IJmker aarzelt niet en belt KroeseWevers met de vraag: ik wil een bedrijf overnemen en kunnen jullie mij daarbij helpen? “Ik wist heel goed dat ik hier een specialist voor nodig had. Zo’n specialist kost geld, maar die levert als het goed is, ook geld op.” Na dat telefoontje gaat Harry IJmker om tafel met Niels Grolleman, senior corporate finance adviseur bij KroeseWevers. “Toen Harry zijn verhaal vertelde zag ik direct de kansen die hij ook zag”, blikt Niels Grolleman terug. “Het eerste wat ik vraag in zo’n gesprek is of het logisch is wat je als ondernemer gaat doen. Past zo’n overname bij wie je bent en wat je doet. Bij Harry vielen die puzzelstukjes precies in elkaar, dat was mooi om te zien.”

De rol van KroeseWevers

Niels Grolleman gaat voor Harry IJmker aan de slag om te komen tot een realistische bieding voor het bedrijf van de leverancier. “Ik wilde een goed bod neerleggen, maar je wilt natuurlijk ook niet te veel betalen”, zegt Harry IJmker. KroeseWevers maakt daarom een opzet voor een nette en fatsoenlijke bieding, waarbij veel aandacht is voor de goede relatie tussen de twee ondernemers. “We hebben bij KroeseWevers het rekenwerk gedaan, want achter een goede bieding zit behoorlijk wat rekenwerk. Maar we gingen ook aan de slag met de vraag: hoe ga je het nieuwe bedrijf straks inpassen in je bestaande onderneming?”

Harry is dankzij het rekenwerk goed voorbereid en komt samen met zijn leverancier tot een overnameprijs waar beide partijen tevreden mee zijn. Maar daarmee is Harry IJmker er nog niet want de bedrijfsfinanciering, om de overnameprijs te bepalen, moet dan nog formeel geregeld worden. Bankfinanciering voor een overname is in coronatijd een zeer moeilijk bewandelbaar pad. IJmker gaat daarom in gesprek met de alternatieve financierder Qredits in Almelo, een onafhankelijke en private kredietverstrekker voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf die geen toegang hebben tot de verschillende financiële diensten via het reguliere circuit.

De cijfers kloppen, maar er blijven wat vragen onbeantwoord voor de financier. “Ik dacht langere tijd dat ik het financiële deel zelf wel zou kunnen regelen. Maar ik kwam er niet uit met de financier, we begrepen elkaar gewoon niet”, vat Harry IJmker het achteraf samen. Als Niels Grolleman hoort dat de zaken niet zo vlotten, bemiddelt hij vanuit KroeseWevers omdat hij weet dat Harry IJmker een goed verhaal heeft. “Ik denk dat er in dit geval een derde partij nodig was, iemand die naast de cijfers ook het verhaal kon neerzetten. Wat is het businessmodel, wat gebeurt hier nou precies? We vertalen het idee van de ondernemer naar de cijfers dus met een stukje storytelling. Daar zit ook de meerwaarde van onze dienstverlening.”

Klantcase Handelsonderneming I Jmker3

Het resultaat

Het resultaat is dat de financier het totaalplaatje vervolgens goed voor zich ziet en overtuigd is van de kansen die de overname biedt voor Harry IJmker. De financiering komt vervolgens snel tot stand en Harry IJmker neemt vanaf 1 oktober 2020 het bedrijf van zijn leverancier over. “Ik ben als ondernemer ongeduldig”, zegt Harry IJmker als hij terugkijkt op het proces. “Ik begreep niet waarom ze me niet direct begrepen. Ik dacht: hoe kun je dit nu niet zien? Niels is goed in het vertalen van mijn verhaal in uitleg en cijfers die zij graag wilden zien om de overname te begrijpen.” Uiteindelijk wordt alles in de zomervakantie nog keurig en snel geregeld, waardoor de overname vanaf 1 oktober een feit is.

De lessen

Voor Harry IJmker bevat zijn ervaring ook voor andere ondernemers een belangrijke les: schakel iemand in die er verstand van heeft en ga met dit soort zaken niet zomaar zelf aan de slag. “Of je nu een kleine onderneming hebt op de hoek van de straat of een grote multinational, voor sommige dingen heb je hulp nodig. Iedereen is ergens goed in, ik ben goed in batterijen en lampen verkopen, dat vind ik leuk. Als ik met dit soort zaken aan de slag ga, kom ik een heel eind hoor. Maar op een gegeven moment verzand ik in details of emotie en daar verlies je zo veel energie in”. Niels Grolleman beaamt dat. “Ik denk dat het spreekwoord: ‘schoenmaker blijf bij je leest’ vaak van toepassing is op dit soort situaties. Je kunt je als ondernemer beter richten op dat waar je goed in bent en dat wat je leuk vindt. Harry haalt meer voldoening uit het verkopen dan uit het regelen van een financiering.” Harry IJmker kan daar alleen maar ja op zeggen: “ze noemen me niet voor niets lampen-Harry.”

Meer weten?

Heeft u als ondernemer plannen om een bedrijf over te nemen en een daarbij passende financiering te regelen of wilt u zelf uw onderneming verkopen? De corporate finance adviseurs van KroeseWevers denken graag met u mee. Neem hiervoor gerust contact met ons op.


Gerelateerde bedrijven

handelsonderneming-ijmker-icon

Handelsonderneming IJmker

Groothandel in batterijen en verlichting

qredits-microfinanciering-nederland-icon

Qredits Microfinanciering Nederland

De financiering van deze overname is verstrekt door Qredits Microfinanciering Nederland

KroeseWevers corporate finance ondersteunt bij kansrijke overname Handelsonderneming IJmker

Meer weten? Neem contact op.

Niels grolleman msc
Niels Grolleman
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 38 50 49 82
René otten
ir René Otten RV RAB
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 72 74 58 21
Rob koops rv
Rob Koops RV
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 38 50 49 22
Meer informatie? +31 (0)53 850 49 00

Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag verder!

Neem contact op

Wij maken gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te optimaliseren. Maar ook voor het bijhouden van statistieken en voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen. De functionele cookies zijn noodzakelijk om onze website goed te laten functioneren, daarom kunt u deze cookies niet uitschakelen. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing en social media cookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld