Werkgever in crisistijd: personeelsadviseurs KroeseWevers geven tips voor nu én straks

Personeelsadviseur in crisistijd

Veel werkgevers worden hard geraakt door de coronacrisis. Personeelsadviseurs Okko de Wilde en Dirkjan Olthoff van de afdeling Personeels- en salarisadvies bij KroeseWevers staan ondernemers met raad en daad bij in deze moeilijke periode. Ze bieden een luisterend oor, zijn klankbord en sparringpartner voor alles waar werkgevers mee te maken krijgen. Van het aanvragen van financiële tegemoetkomingen tot het terugbrengen van personeelskosten door een reorganisatie. “Het is echt overleven voor veel ondernemers. Wij helpen met de zakelijke én de sociale kant.”

Als ondernemer moet je vragen blijven stellen

Sinds de lockdown staat de telefoon roodgloeiend bij personeelsadviseurs Okko de Wilde en Dirkjan Olthoff. Geen klandizie, geen omzet, maar in veel gevallen nog wél personeel dat gewoon doorbetaald moet worden. En ook de vaste lasten lopen door als je een kapsalon, horecazaak of sportclub runt. Wat nu? Wat kunnen we doen? Wat moeten we doen? Hoe lang houden we dit vol? Voor welke regelingen komen we in aanmerking? En, is zo’n regeling voldoende of ontkom ik er als werkgever niet aan om - vanwege bedrijfseconomische redenen - toch afscheid te nemen van een deel van mijn personeel om mijn bedrijf gezond te houden? Veel vragen. En die vragen moeten ondernemers zichzelf en anderen blijven stellen, volgens de personeelsadviseurs, want het is belangrijk om als ondernemer niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de langere termijn te kijken.

Houd er rekening mee dat de onzekerheid nog even voortduurt

“Het is echt overleven voor heel veel ondernemers”, zegt Dirkjan Olthoff, die als personeelsadviseur in de regio Salland en Drenthe actief is. “En de ondernemers die nog niet direct geraakt worden, zijn er allemaal van doordrongen dat deze coronacrisis vroeg of laat ook hen zal raken.” De afgelopen weken hebben de personeelsadviseurs vooral geholpen met het adviseren over en aanvragen van een tegemoetkoming in de loonkosten via de NOW (de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid). De adviseurs gingen vooral aan de slag voor de grote groep horecaondernemers die op de bewuste zondagavond in maart, toen de lockdown werd afgekondigd, om half zes te horen kregen dat ze een half uur later hun zaak moesten sluiten. “Sinds die dag is er onzekerheid.” Volgens Okko de Wilde, die respectievelijk als personeelsadviseur actief is in de regio Twente, duurt die onzekerheid bij bedrijven voort. Ook nu we langzaamaan weer teruggaan naar wat Mark Rutte ‘het nieuwe normaal’ noemt.

Zorg dat je voor je bedrijf het totale speelveld overziet

Die onzekerheid kunnen de personeelsadviseurs van KroeseWevers niet wegnemen, maar ze helpen ondernemers wel om het totale speelveld te overzien en inzicht te geven in de mogelijkheden. Want juist dat is nu ontzettend belangrijk. Okko de Wilde: “Er zijn veel regelingen in het leven geroepen door de overheid om bedrijven te steunen. En die regelingen zijn heel pragmatisch, je hoeft bij het aanvragen bijna niks mee te sturen. Je vraagt geld aan en je hebt het een paar dagen later op je rekening. We werken als KroeseWevers ook voor buitenlandse bedrijven die vestigingen met personeel hebben in Nederland. Zij verbazen zich over het gemak en Hollandse pragmatisme.” Het geld kan nu ‘snel’ worden overgemaakt naar ondernemers, maar in veel gevallen moeten zij zich achteraf verantwoorden of ze recht hadden op de tegemoetkomingen.

Wees realistisch en maak de berekeningen

“Een regeling als de NOW levert uiteindelijk veel minder op voor ondernemers dan hoe de 90% tegemoetkoming in de loonkosten in de berichtgeving wordt voorgespiegeld. Voor de 90% tegemoetkoming moet je echt nul euro omzet hebben gemaakt”, geeft Olthoff als voorbeeld. “Niemand heeft die 90% gehad, want niemand is de hele maand maart, april en mei gesloten geweest.” Het levert vreemde dilemma’s op voor ondernemers, maar ook voor de adviseurs. “Veel horecaondernemers zijn enthousiast gestart met bezorgservices of afhaalmogelijkheden, de marges daarvan zijn relatief klein. Het is omzet, maar nauwelijks winst. En voor veel tegemoetkomingen van de overheid wordt gekeken naar omzet, niet naar winst. De omzet gaat straks af van de tegemoetkoming. Als je de berekening dan maakt, is het dus maar de vraag of je er zakelijk gezien goed aan doet. Dat geldt ook voor zaken waar straks maximaal 30 personen mogen verblijven. Het is de vraag of het rendabel is om dan te openen. Maar ondernemers zijn ondernemers, die willen ondernemen”, weet de Wilde. “En natuurlijk wil je met je zaak ook op de radar blijven van je klanten.” Wat wel of niet verstandig is verschilt per situatie en per ondernemer. “Het is eigenlijk altijd maatwerk.”

Personeelsadviseur in crisistijd2

Neem strategische beslissingen over je personeel en personeelskosten

De NOW 1.0 wordt vanaf juni de NOW 2.0. Ook voor vaste lasten kunnen ondernemers die geraakt worden door de coronacrisis nu een tegemoetkoming krijgen: de Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB. De compensaties en tegemoetkomingen zijn mooi, volgens de adviseurs van KroeseWevers. “Maar als er langere tijd geen omzet binnenkomt, dan valt er niet te ontkomen aan reorganisaties bij veel bedrijven”, verwacht Okko de Wilde. Personeelskosten zijn vaak de grootste kostenpost en dat is iets waar werkgevers strategische beslissingen over moeten nemen. “Je kunt laten doorrekenen wat het oplevert om te bezuinigen op je personeelskosten en of je het kunt betalen. Want reorganiseren kost ook geld: werknemers waar je afscheid van neemt, hebben bijvoorbeeld recht op transitievergoedingen. Maar je kunt ook kiezen voor opties als het deeltijdontslag, waarbij werknemers met behoud van een ww-uitkering tijdelijk 50% van hun uren inleveren”, schetst Olthoff. Dat soort mogelijkheden moet je kennen om ze te kunnen onderzoeken. “Ik denk dat veel mkb-bedrijven daar nog wel wat laten liggen.”

Vraag experts om advies voor de zakelijke en sociale kant

Ondernemers worden overspoeld met informatie, merkt Okko de Wilde. “Bel iemand uit je netwerk die verstand heeft van dit soort zaken”, is zijn advies. Wat er nu aan de hand is, is namelijk niet nieuw, volgens Olthoff. Er komen door de coronacrisis alleen heel veel onderwerpen op het gebied van personeel, salaris en HR samen op hetzelfde moment. “De meerwaarde van onze expertise is dat we als personeelsadviseurs het hele speelveld overzien. We helpen bij de sociale én de zakelijke kant.” Dat geldt voor strategische beslissingen over personeelsplanning of reorganisaties, over regelingen die wel of niet financieel interessant zijn, maar ook over de dagelijkse gang van zaken. Want door de coronamaatregelen moeten werkgevers er bijvoorbeeld ook voor waken dat ze geen naheffing krijgen voor het betalen van onkostenvergoedingen, waarschuwt Okko de Wilde. “Als medewerkers thuiswerken, maar wel de vaste onkostenvergoeding ontvangen kan de Belastingdienst bij een controle vaststellen dat die vergoeding ten onrechte verstrekt is. Dat kan nare gevolgen hebben, die je kunt voorkomen.”

Behoefte aan meer informatie of advies?

Heeft u een vraag of bent u benieuwd hoe de personeelsadviseurs van KroeseWevers u kunnen ondersteunen, neem dan contact met ons op. We helpen u graag.

Werkgever in crisistijd: personeelsadviseurs KroeseWevers geven tips voor nu én straks

Meer weten? Neem contact op.

Okko de Wilde - KroeseWevers
Okko de Wilde
Personeelsadviseur
Stuur een mail +31 (0)5 33 03 43 91
Dirkjan Olthoff - KroeseWevers
Dirkjan Olthoff
Personeelsadviseur
Stuur een mail +31 (0)5 33 03 43 88
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.