Wat is uw onderneming waard?

Wat is uw onderneming waard

Vroeg of laat gaat bij veel ondernemers de vraag spelen wat hun onderneming waard is. In de praktijk zien wij dat waarde en prijs soms ver uit elkaar liggen. Wanneer u bijvoorbeeld een toekomstige management buy out, strategische verkoop of participatie op de agenda heeft staan, is het interessant te weten wat uw onderneming waard is en hoe u, indien gewenst, als ondernemer de waarde van uw onderneming kunt verhogen. Om inzicht hierin te krijgen, kunt u een waardebepaling laten uitvoeren. In deze blog beantwoorden wij een aantal veelgestelde vragen hierover.

Hoe komt een waardebepaling tot stand?

Voor de berekening van de waarde van een onderneming en het bepalen van de prijs wordt vaak gebruik gemaakt van vuistregels en historische cijfers. De keerzijde van werken met vuistregels is dat ze voorbij gaan aan de unieke kenmerken zoals het DNA van uw onderneming. Werken met historische cijfers zegt iets over waar uw onderneming vandaag staat, maar hoeft niet iets te zeggen over haar verdiencapaciteit in de toekomst.

Het doel van een bedrijfswaardering is het bepalen van de economische waarde van de onderneming. Bij waardebepalingen gaat het om de toekomstverwachtingen, waarbij het verleden wordt gebruikt om het realiteitsgehalte van deze verwachtingen te beoordelen. De volgende elementen spelen hierbij een doorslaggevende rol:

  • het unieke DNA van de onderneming, die met name tot uiting komt in de strategie;

  • processen;

  • systemen;

  • cultuur;

  • en communicatie van de onderneming.

Wat staat er in een waardebepalingsrapport?

Een onderdeel van een goede bedrijfswaardering is de beschikbaarheid van een degelijk rapport waarin in begrijpelijke taal is uitgelegd hoe de waardering tot stand is gekomen. In dit rapport is overzichtelijk weergegeven welke uitgangspunten zijn gebruikt en welke specifieke waardestuwers de waarde van uw onderneming bepalen. Denk hierbij aan het personeel, klanten & leveranciers, merknaam, bedrijfsprocessen & cultuur en de unieke marktpositie. Een goede waardering geeft niet alleen inzicht in de waarde van de te (ver)kopen onderneming, maar ook in de waarde die potentiële (ver)kopers eraan toekennen. Daarnaast staat u hiermee stevig in uw schoenen tijdens onderhandelingen of in procedures.

Waarom zou ik business valuators inschakelen?

De business valuators van KroeseWevers Corporate finance zijn kritische sparringpartners bij het beoordelen van prognoses, risico’s en eventuele synergievoordelen. Zij overzien en kennen het volledige krachtenveld, waardoor zij tot een afgewogen waardeoordeel komen. Ze zijn diepgaand in de analyse en pragmatisch in de uitvoering. Het resultaat hiervan is een goed onderbouwde waardebepaling, die u inzicht geeft in de waarde en waardestuwers van uw onderneming. Op basis hiervan kunt u de waarde van uw onderneming nog beïnvloeden. Veel ondernemers wachten nog met het uitvoeren van een waardebepaling totdat ze willen verkopen. Het nadeel daarvan is dat de waarde dan ook direct definitief is. Steeds meer ondernemers laten daarom periodiek een waardering uitvoeren met als doel de waarde van de onderneming te vergroten. Dit is altijd nuttig indien zich onverwachts een koper bij u meldt.

Meer informatie?

Wilt u weten wat uw onderneming waard is of heeft u behoefte aan meer informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust (vrijblijvend) contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Wat is uw onderneming waard?

Meer weten? Neem contact op.

Rob Koops - KroeseWevers
Rob Koops RV
Adviseur corporate finance
Stuur een mail +31 (0)5 38 50 49 22
René Otten - KroeseWevers
ir René Otten RV RAB
Adviseur corporate finance
Stuur een mail +31 (0)5 72 74 58 21
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketingcookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld