Subsidietrajecten – de meest gestelde vragen vooraf én achteraf

Siteimg album blog 13 img 405

Er werd mij laatst gevraagd wat nu de meest gestelde vraag is tijdens de voorbereiding van een subsidie aanvraag. Ik hoefde niet lang na te denken: “hoe groot is de kans dat we de subsidie krijgen?” is ongetwijfeld de meest gestelde vraag. Ik snap de vraag heel goed en ik stel hem mijzelf ook vaak genoeg; gaat dit slagen, past de regeling, is dit goed voor het bedrijf? Logische vragen.

De meest gestelde vraag na het subsidietraject is echter van geheel andere aard: “wat hadden we kunnen doen om dit te voorkomen?”. Veel aanvragers komen namelijk in de problemen, nadat de beschikking is verleend. Ik behandel daarom in deze blog de vier hoofdregels die elke aanvrager moet kennen.

1: Begin op tijd

Ongeveer 75% van subsidie aanvragers van grote projecten begint te laat. Een gemiddelde aanvraag periode van een subsidie bedraagt tussen de 3 en 6 maanden. Dat betekent dat je als bedrijf (naast financieel beleid) subsidiebeleid moet opnemen in de jaarplannen. Trouwens, ook de beslissing om geen subsidie aan te vragen, is subsidiebeleid. Zorg ervoor dat je een goed match maakt tussen de activiteiten en investering die uitgevoerd gaan worden en de subsidiemogelijkheden. Vraag je af of je de subsidie echt nodig hebt en wees je er van bewust dat de uitvoering van een subsidie ook tijd en geld kost; neem dat op in je aanvraag.

2: Maak goede afspraken

Ik heb zelden meegemaakt dat de handtekeningen van samenwerkingspartners ruim voor de deadline aanwezig waren. Ik snap dat het vaak zo werkt maar het is ook een indicatie dat de aard van de samenwerking vaak gebaseerd is op de redenatie ‘we hebben snel nog een partner nodig’. Hieruit vloeien vaak problemen tijdens de uitvoering; partners doen niet wat ze moeten doen, trekken zich terug, verantwoorden hun uren niet of niet goed genoeg en ga zo maar verder. Veel van deze problemen zijn te voorkomen door samen te werken met partijen die je toch al kende en door voor de start van de subsidie goede afspraken te maken.

3: Beheers je

Het beheersen van complexe projecten over meerder jaren met meerdere partners vergt een goede beheersstructuur met een gedegen administratieve organisatie, een goede afbakening van verantwoordelijkheden met functiescheiding, een heldere planning met milestones, voortgangsrapportages en een begroting. Veel ondernemers blinken uit in het laten groeien van hun organisatie, marketing, innovatie of technisch vernuft, maar niet in projectbeheersing. Het inrichten van een beheersstructuur is echt een onderdeel dat je moet uitbesteden.

4: Focus op het resultaat

Het grote aantal vage omschrijvingen als het gaat om de beschrijving van doelstellingen is ontelbaar. Veel doelstellingen zijn vaag en niet meetbaar; dit geld in sterke mate ook voor de resultaten. Het huidige Europese en Nederlandse subsidiebeleid is er op gericht om de behaalde resultaten ook na de subsidieperiode in stand te houden. Met andere woorden; zorg voor een goede business case na de projectperiode.

Als je je als aanvrager aan deze regels houdt dan is de kans een stuk kleiner dat je je af moet vragen; hoe hadden we dit kunnen voorkomen. De regels zijn (zoals alle goede regels) zo bedrieglijk simpel dat je al snel denkt; dat doen we (echt) wel. Echt niet…

Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.