Personeelsadviseurs: de sparringpartners voor al uw vraagstukken over personeelszaken

Personeelsadviseurs: de sparringpartners voor al uw vraagstukken over personeelszaken

Heeft u personeel in dienst? Dan krijgt u als werkgever doorlopend te maken met verschillende vraagstukken op het gebied van personeel. De personeelsadviseurs van KroeseWevers zijn dé sparringpartner voor alle vragen die op dit gebied voorbij komen. “Van vragen over aanname, ontslag, ziekte en verlof, werving en selectie en alles wat daartussen zit”, vertellen personeelsadviseurs Dirkjan Olthoff, Okko de Wilde en Karin Heuver.

Eén van mijn medewerkers is ernstig ziek, hoe ga ik daarmee om? Iemand in mijn team functioneert niet, wat kan ik doen? Ik kan niet aan nieuw personeel komen, hoe zorg ik dat ik een aantrekkelijke werkgever word en blijf? De personeelsadviseurs van KroeseWevers vergelijken zichzelf vaak met huisartsen. Ze zijn de generalisten in hun vakgebied en op eigenlijk alle vragen hebben ze wel een antwoord. En als het echt ingewikkeld wordt? Dan weten ze precies welke specialist ze aan moeten haken. “We zijn vaak de sparringpartner en vertrouwenspersoon waar een directeur, manager of HR-professional tegenaan kan praten”, zegt Dirkjan. “In veel organisaties hebben zij op dit vlak geen klankbord. Wij zijn dan vaak het eerste aanspreekpunt voor alles wat met hun personeel te maken heeft”

Breed scala aan oplossingen voor werkgevers

Als werkgever kun je bij de personeelsadviseurs van KroeseWevers een scala aan vraagstukken neerleggen. Omdat KroeseWevers alles in huis heeft, van specialisten op het gebied van pensioen en inkomen, loonheffingen, HR-advies en arbeidsrecht, kunnen de personeelsadviseurs snel schakelen. Volgens Okko voorziet KroeseWevers daarmee echt in een behoefte van werkgevers. “Veel mkb-bedrijven hebben geen eigen HR-functionaris, maar ze willen wel graag bevestiging of hebben de behoefte om even te sparren over personeelszaken.” Onlangs nog adviseerde hij als personeelsadviseur de directie van een bedrijf over de loondoorbetaling van een zieke werknemer. “Hoewel het bedrijf niet verzekerd was voor loondoorbetaling van zieke werknemers, wilde zij wel uiterst humaan omgaan met de zieke werknemer die vlak voor zijn pensioen zit en zelfs meer doorbetalen dan op grond van de CAO noodzakelijk is. “De vraag is dan: hoe kunnen we hier als werkgever zo goed mogelijk mee omgaan? Dus wat kunnen we, wat mogen we en wat moeten we?”

Oog voor de menselijke en zakelijke kant

Kwesties waarbij zowel een menselijke als een zakelijke kant speelt, zijn typerend voor het werk van de personeelsadviseurs. “Stel dat iemand zich heeft ziekgemeld”, geeft Karin als voorbeeld. “Je weet als werkgever dat iemand niet helemaal lekker in zijn of haar vel zit. Maar al snel komt dan de vraag: wat gaan we doen? Waar ligt precies de oorzaak? Moeten we coaching of training aanbieden? Moeten we richting reïntegratie? Vaak merken we in gesprekken dat werkgevers niet goed weten hoe ze dit moeten aanpakken. Terwijl wij als personeelsadviseurs dagelijks met dit soort casussen te maken krijgen en handvatten kunnen bieden in vervolgstappen.” Het voordeel van een externe personeelsadviseur is volgens Karin ook dat ze buiten de organisatie staan. “We kunnen situaties blanco bekijken.” Ander voordeel is volgens Dirkjan dat je als externe personeelsadviseur veel spreekwoordelijke wind uit de zeilen kan nemen als er moeilijke gesprekken gevoerd moeten worden. “Ik zeg wel eens tegen werkgevers: laat de medewerkers maar boos zijn op mij, ik ga straks weer weg, jij moet in deze organisatie verder.”

Personeelsadviseurs: de sparringpartners voor al uw vraagstukken over personeelszaken

Periodiek onderhoud voor je belangrijkste kapitaal

Als de personeelsadviseurs van KroeseWevers één tip zouden moeten geven aan werkgevers, dan is het om een periodiek onderhoud in te voeren voor personeelskwesties. “Personeel is je belangrijkste kapitaal, zonder mensen geen bedrijf, daar moet je dus zuinig op zijn”, zegt Dirkjan. Zo’n periodiek onderhoud kan al bestaan uit een gesprek waarin kort wordt besproken wat er speelt en leeft in de onderneming. Karin: “Onze toegevoegde waarde is dat we met onze kennis net even verder kijken. Laatst nog had ik een bedrijf, ze gingen over van de ene bv naar de andere bv. Dan weet ik direct dat er meer geregeld moet worden, dan alleen de administratieve verwerking in het salarissysteem, zoals een wijziging van de arbeidsovereenkomsten. Het zijn misschien maar formaliteiten, maar het is wel belangrijk en als werkgever denk je daar mogelijk niet direct aan. Wij kunnen dat soort zaken uit handen nemen en voor werkgevers regelen.”

Voorsorteren op ontwikkelingen

Een andere reden voor een periodiek onderhoud zijn de verschillende ontwikkelingen waar werkgevers mee te maken hebben of gaan krijgen. De personeelsadviseurs zien hoe de krapte op de arbeidsmarkt veel ondernemingen raakt. Het is moeilijk om mensen te vinden. Maar ook de vraag hoe werkgevers mensen kunnen blijven binden, speelt in veel organisaties. “En natuurlijk: de wereld na corona, hoe gaat die eruit zien? Hoe ga je daar als werkgever mee om? Wat zijn de rechten en plichten rondom thuiswerken, wat moet je als werkgever wel of niet vergoeden.” Het zijn vraagstukken waar ze als personeelsadviseurs waarde kunnen toevoegen, door mee te denken over oplossingen.

Geld besparen met periodiek onderhoud

Soms levert zo’n periodiek onderhoud ook direct geld op, vertelt Okko. “Ik ging onlangs samen met onze salarisadministrateur naar één van onze klanten, waar we een afspraak hadden met de financieel directeur. We hadden wat concrete tips meegenomen op basis van de loonadministratie. Wat bleek? Het bedrijf zit te springen om personeel, maar ze hadden daar nog zeker vijf tijdelijke contracten omdat ze de flexibiliteit wilden behouden. We hebben als tip gegeven: maak daar vaste contracten van, want als het voor vijf medewerkers geldt, dan scheelt een vast contract al gauw 10.000 euro op jaarbasis.” Volgens Okko wist de directie niet dat het financieel zo veel scheelde tussen een flexibel en vast contract. “De directeur zei na afloop: dit was nou echt een waardevol gesprek, dat zouden we eigenlijk minstens twee keer per jaar moeten herhalen.”

Personeelsadviseurs

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek

Bent u benieuwd wat de personeelsadviseurs van KroeseWevers voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op: de adviseurs verkennen tijdens een kennismakingsgesprek graag met u waar eventuele mogelijkheden liggen. Neem voor meer informatie contact op met één van onze personeelsadviseurs.

Personeelsadviseurs: de sparringpartners voor al uw vraagstukken over personeelszaken

Meer informatie?

Okko de Wilde - KroeseWevers
Okko de Wilde
Personeelsadviseur
Stuur een mail +31 (0)5 33 03 43 91
Dirkjan Olthoff - KroeseWevers
Dirkjan Olthoff
Personeelsadviseur
Stuur een mail +31 (0)5 33 03 43 88
Karin Heuver
Karin Heuver
Personeelsadviseur
Stuur een mail +31 (0)53 303 43 41
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketingcookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld