Leren dat het oké is om hulp te vragen
In de dagelijkse praktijk betekent het dat Lotte soms nee moet verkopen aan haar collega’s, wanneer ze vragen of Lotte werk van hen kan overnemen. “Een voorbeeld is de januaripiek die we bij KroeseWevers kennen in de salarisadministratie”, vertelt ze. “Veel collega’s werken dan over. Maar januari was voor mij in de volleybal ook een piekmoment. Dus dat was een lastige. Voor mij zitten er door de vele trainingsuren die ik moet maken niet meer uren in een dag die ik kan gebruiken om extra uren te werken. Dan is het ontzettend fijn om in zo’n warm team te werken, waar iedereen echt alle begrip heeft voor je situatie.” Dat neemt niet weg dat Lotte het met haar topsportmentaliteit ontzettend vervelend vond en vindt om nee te moeten zeggen. “Ik wil graag presteren, ook bij KroeseWevers en ik vind het dan best lastig om hulp te vragen en te zien dat anderen een stapje extra moeten zetten omdat ik dat niet kan. Maar ook dat bespreek ik met mijn leidinggevende en daar leer ik dan weer van. Het is namelijk oké om hulp te vragen.”