ICT-bedrijf (ver)kopen? Dit zijn trends om rekening mee te houden

ICT-bedrijf (ver)kopen? Dit zijn  trends om rekening mee te houden

Ondanks corona nam het aantal fusies en overnames in de ICT-sector in 2020 toe met maar liefst 14%. ING heeft de verwachting uitgesproken dat die groei van fusies en overnames in de ICT-sector verder zal doorzetten in 2021. Bent u zelf ICT-ondernemer of wilt u investeren in een ander ICT-bedrijf? Rob Koops en Ferdi van Benthem zien als adviseurs corporate finance bij KroeseWevers verschillende trends en ontwikkelingen om rekening mee te houden.

De vraag die ICT-bedrijven zichzelf moeten stellen

Waar verschillende bedrijven vorig jaar hard werden geraakt door corona, profiteren veel bedrijven in de ICT-sector van de digitale versnelling die afgelopen jaar werd ingezet. Corona gaf een impuls aan het werken en leren op afstand en ook e-commercebedrijven deden goede zaken. Hierdoor steeg de vraag naar IT-dienstverlening over het algemeen bij de meeste ICT-bedrijven. Rob Koops en Ferdi van Benthem schetsen dat er op dit moment ontzettend veel ontwikkelingen gaande zijn in de ICT-sector. “De vooruitzichten voor de ICT-sector zijn goed. Maar de vraag die ICT-bedrijven zichzelf nu zouden moeten stellen is: hoe zie ik voor de nabije toekomst de overlevingskansen van mijn onderneming? Gaan we ons als bedrijf specialiseren in een niche of hebben we genoeg schaalgrootte om succesvol te blijven?”, stelt Rob Koops.

Consolidatiegolf: aantal bedrijven neemt af

Eén van de ontwikkelingen waar ICT-bedrijven rekening mee moeten houden volgens de adviseurs van KroeseWevers, is dat het aantal bedrijven afneemt. Grotere ICT-bedrijven en private equity-partijen in de markt nemen steeds meer kleinere partijen over. “Het is een beetje Pacman op dit moment, veel kleine bedrijven worden opgegeten door de grotere spelers”, zegt Ferdi van Benthem. Voor de ICT-bedrijven betekent het dat er regelmatig op hun deur wordt geklopt met de vraag of ze (een deel van) het bedrijf willen verkopen. “De meeste IT-ondernemers weten wel wat er speelt in hun branche en ze weten ook welke branchegenoten er eventueel interessant zijn als overnamekandidaat. Maar juist dan is het goed om je te behoeden voor de valkuilen die komen kijken bij de verkoop van je bedrijf”, waarschuwt Ferdi van Benthem van KroeseWevers. Rob Koops: “Grotere kopers hebben vaak hun eigen fusie- en overname-afdeling. Om een goede deal te krijgen, is het verstandig om zelf ook adviseurs aan je zijde te hebben die gespecialiseerd zijn in deze tak van sport, in deze specifieke sector.”

Bedrijf (deels) verkopen? Maak je bedrijf verkoopklaar

De expertise van corporate finance kan veel geld opleveren voor iedereen die overweegt een bedrijf te kopen of te verkopen in de ICT-sector. “Wij kennen deze business en deze markt. Daardoor weten we welke prijzen er betaald worden en hoe de waarde van ICT-bedrijven bepaald wordt”, vertelt Rob Koops. De tip van de adviseurs van KroeseWevers is om op tijd na te denken over het bestaansrecht van het bedrijf dat u zelf bezit. Vooral als al ergens in het achterhoofd de gedachte speelt om dat bedrijf te gaan verkopen. “Als je weet wat je doel is, waar je nu staat en waar je wilt staan over vijf jaar, dan is onze tip: zorg dat je al je data beschikbaar hebt. Want op het moment dat je bedrijf te koop is, kan het maar zo zijn dat er twintig overnamekandidaten in de rij staan. Dan wil je je verkoopdocumentatie op orde hebben, waarin je precies kunt laten zien aan potentiële verkopers hoe je verdienmodel in elkaar steekt. Overnamekandidaten willen graag zekerheid over toekomstige inkomensstromen. Het vergroot bijvoorbeeld direct de waarde van je onderneming als je dan kunt laten zien wat de inkomsten zijn uit recurring business, zoals abonnementen.”

Investeerder wil schaalbare groei

Op dit moment is de trend vooral dat investeerders die ICT-bedrijven overnemen of die in kleinere ICT-bedrijven gaan participeren, willen zien dat er sprake is van schaalbare groei. Die ‘recurring business’ in de vorm van abonnementen is daarbij heel geliefd. “Bij softwarebedrijven die met abonnementen werken wordt met name naar de Churn Rate gekeken, dit is een statistiek die wordt uitgedrukt in percentages en die de snelheid meet waarmee een bedrijf zijn klanten of abonnees verliest binnen een bepaalde periode”, leggen de adviseurs van KroeseWevers uit. “Naast het feit dat het voor potentiële kopers van belang is om te weten waarom klanten afhaken, wordt de Churn Rate ook gebruikt bij het maken van omzetprognoses.”

Advies over vergroten van waarde in de onderneming

Wie concrete plannen heeft om te gaan verkopen, kan samen met de adviseurs van KroeseWevers nu al werken aan het vergroten van de waarde van de onderneming. “We weten aan welke knoppen je kunt draaien om de waarde van je onderneming te vergroten”, legt Ferdi van Benthem uit. “Hoe kun je je organisatie zo inrichten dat je meer waarde creëert? Als we zo’n traject ingaan met ondernemers werken we met bedrijfskundige modellen en maken we een grondige analyse van de onderneming. Daar kunnen we heel veel uit destilleren. Als we zien dat de onderneming ergens beter zou kunnen presteren, kijken we kritisch naar verbetermogelijkheden, maar spiegelen we ook het management.”

Wat wil de ondernemer?

Uiteindelijk draait het niet alleen om geld, benadrukken de twee adviseurs. Het gaat vooral om de vraag: wat wil de ondernemer? Rob Koops: “Vorig jaar hebben wij jonge ondernemers begeleid die software hadden ontwikkeld en regelmatig werden benaderd door de grote partijen. Dan is het aan ons om de ondernemers te challengen. Wat wil je? Wat betekent het voor jullie als je verkoopt? Wat ga je doen nadat je het bedrijf verkocht hebt?” Uiteindelijk besloten deze ondernemers nu nog niet te verkopen, maar nog minimaal twee jaar door te werken aan hun software, zodat het bedrijf nog meer waarde krijgt. Maar ook als ze wel (een deel) zouden verkopen, draait het niet alleen om geld. Er spelen naast de prijs ook juridische vragen op het gebied van vrijwaringen en garanties. Moet de ondernemer blijven doorwerken in het bedrijf? Wie krijgt het intellectuele eigendomsrecht? “Soms staat het succes van een deal onder druk door onduidelijkheid over waar de intellectuele eigendomsrechten liggen”, is de ervaring van Ferdi van Benthem. Al die aspecten horen bij de voorbereiding op een mogelijk verkooptraject.

Van waarderingstraject tot financiering overnamedeals

Bedrijven die overwegen om hun eigen bedrijf te verkopen of een ander bedrijf over te nemen in de ICT-sector, worden door Rob Koops en Ferdi van Benthem van harte uitgenodigd om eens vrijblijvend van gedachten te wisselen. “Als je aan het nadenken bent over je toekomst, je bent aan het wikken en wegen over een mogelijke overname of je wilt een bepaalde markt betreden? Of je wordt zelf benaderd met de vraag of je wilt verkopen? Kom dan gewoon eens koffie drinken”, zegt Rob Koops. De specialisten van KroeseWevers hebben niet alleen veel kennis en ervaring als het gaat om de aan- en verkoop van IT-bedrijven, ze kunnen ook helpen bij het maken van strategische keuzes, waarderingstrajecten en het vinden van een passende bedrijfsfinanciering voor een overnamedeal. “Wij hebben veel connecties in de ICT-sector en een groot netwerk waar we gebruik van kunnen maken.”

Meer informatie?

Neem voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak, contact op met de adviseurs corporate finance van KroeseWevers.

ICT-bedrijf (ver)kopen? Dit zijn trends om rekening mee te houden

Meer weten? Neem contact op.

Rob Koops - KroeseWevers
Rob Koops RV
Adviseur corporate finance
Stuur een mail +31 (0)5 38 50 49 22
Ferdi van Benthem - KroeseWevers
Ferdi van Benthem
Adviseur corporate finance
Stuur een mail +31 (0)5 38 50 49 66
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketingcookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld