De tweede fase: een bedrijf in nood
De tweede fase is de ‘noodfase’. Er ontstaat op verschillende manieren druk op de onderneming. Leveranciers worden steeds later betaald, maar ook de managementinformatie is steeds later of niet voorhanden, waardoor het bedrijf verandert in een stuurloos schip. Volgens Niels Grolleman zijn dit niet overigens niet alleen signalen van bedrijven die slecht presteren, maar ook van bedrijven die sterk groeien. Bijvoorbeeld als snel groeiende bedrijven hun werkkapitaal en cashbehoefte niet op orde hebben. “Ik zie meestal dat ondernemers brandjes gaan blussen, maar niet de oorzaak van de brand blussen, daar hebben ze dan de tijd niet voor. Er is iets met een klant, er is iets met een leverancier en zo gaat het van kwaad tot erger”.
De derde fase: van brandjes blussen naar crisissituatie
Nog even wat bijlenen uit een andere werkmaatschappij, brandjes blussen met klanten en leveranciers. Het is vaak pappen en nathouden. “Geregeld schakelen ondernemers de hulp van financiële professionals pas in op advies van de bank. Die zegt dan vaak: schakel hulp in, want je gaat het zo niet redden. Maar dan zitten ze echt al in de problemen.” De adviseurs van KroeseWevers kunnen in alle fases van zwaar weer advies geven en oplossingsrichtingen aandragen. “Wij kunnen heel goed schetsen: waar ben je nu en waar wil je naartoe. Vanuit de cijfers kunnen we analyseren waar het is misgegaan en adviseren wat je nu het beste kunt doen.” Als het bedrijf nog levensvatbaar is, zijn er volgens Niels Grolleman veel mogelijkheden om het bedrijf weer financieel gezond te maken.