Herken op tijd de signalen van een bedrijf in zwaar weer

Herken op tijd de signalen van een bedrijf in zwaar weer

In ieder bedrijf zit het wel eens tegen. Toch is het goed om juist als het even tegenzit alert te zijn op de signalen die een voorbode kunnen zijn van ‘zwaar weer’. Veel bedrijven schakelen te laat hulp in, terwijl de helft van alle problemen eerder opgelost hadden kunnen worden. De adviseurs van KroeseWevers kunnen hierbij helpen. “Niet afwachten en denken dat het wel goed komt”, geeft Niels Grolleman, adviseur corporate finance bij KroeseWevers als advies. In dit artikel deelt hij dé signalen waar elke onderneming in zwaar weer mee te maken krijgt. Ook geeft hij aan wanneer ondernemers actie moeten ondernemen om te voorkomen dat ze verder in de problemen raken.

Pech komt weinig voor

Er is veel onderzoek gedaan naar bedrijven in de problemen. En wat blijkt? Pech of externe factoren zijn zelden de oorzaak van bedrijven die omvallen. “Er is bijvoorbeeld onderzocht dat in ongeveer 50% van bestaande mkb-bedrijven die in zwaar komen, interne problemen de oorzaak zijn. Daar is dus fundamenteel iets misgegaan wat te voorkomen was geweest”, vertelt Niels Grolleman. Het percentage ‘echt domme pech’ is maar 1%. En bedrijven die in zwaar weer komen door externe factoren, zonder dat ze daar zelf iets aan konden doen: rond de 10%. “Iedere ondernemer kan er mee te maken krijgen dat het wat minder goed gaat, dat is heel normaal. Het gaat er dan juist om hoe je ermee omgaat. Haal je bijvoorbeeld kennis op bij anderen? Het slechtste wat je kunt doen is afwachten en denken: het komt wel goed.”

Welke signalen zijn goede raadgevers?

Veel problemen die ervoor zorgen dat bedrijven het niet redden, zijn op te lossen of te voorkomen. Maar dan moeten ondernemingen de signalen wel op tijd herkennen en actie ondernemen. Bedrijven die in zwaar weer terecht komen, gaan door drie verschillende fases, legt Niels Grolleman uit. De eerste fase waarin zich signalen openbaren is de fase van ‘underperformance’. “Dat is het moment dat je als onderneming continu je prognose moet bijstellen: blijkbaar verwacht je iets wat telkens niet uitkomt. Dat zien we vaak met nieuwe producten die toch niet gelanceerd worden of waarvan de verwachtingen te hoog waren. De kosten blijken hoger uit te vallen dan vooraf gedacht of de marges zijn lager dan verwacht.”

De tweede fase: een bedrijf in nood

De tweede fase is de ‘noodfase’. Er ontstaat op verschillende manieren druk op de onderneming. Leveranciers worden steeds later betaald, maar ook de managementinformatie is steeds later of niet voorhanden, waardoor het bedrijf verandert in een stuurloos schip. Volgens Niels Grolleman zijn dit niet overigens niet alleen signalen van bedrijven die slecht presteren, maar ook van bedrijven die sterk groeien. Bijvoorbeeld als snel groeiende bedrijven hun werkkapitaal en cashbehoefte niet op orde hebben. “Ik zie meestal dat ondernemers brandjes gaan blussen, maar niet de oorzaak van de brand blussen, daar hebben ze dan de tijd niet voor. Er is iets met een klant, er is iets met een leverancier en zo gaat het van kwaad tot erger”.

De derde fase: van brandjes blussen naar crisissituatie

Nog even wat bijlenen uit een andere werkmaatschappij, brandjes blussen met klanten en leveranciers. Het is vaak pappen en nathouden. “Geregeld schakelen ondernemers de hulp van financiële professionals pas in op advies van de bank. Die zegt dan vaak: schakel hulp in, want je gaat het zo niet redden. Maar dan zitten ze echt al in de problemen.” De adviseurs van KroeseWevers kunnen in alle fases van zwaar weer advies geven en oplossingsrichtingen aandragen. “Wij kunnen heel goed schetsen: waar ben je nu en waar wil je naartoe. Vanuit de cijfers kunnen we analyseren waar het is misgegaan en adviseren wat je nu het beste kunt doen.” Als het bedrijf nog levensvatbaar is, zijn er volgens Niels Grolleman veel mogelijkheden om het bedrijf weer financieel gezond te maken.

Hier een voorbeeld van signalen per fase:

Tabel zwaar weer

Van herstructurering, personeelsadvies tot WHOA-traject

Feit is en blijft: hoe eerder bedrijven aan de bel trekken, des te beter. Maar een extra reden om op tijd hulp te vragen als er problemen ontstaan is een nieuwe wet die is bedoeld om naderende faillissementen te voorkomen. Sinds 1 januari 2021 is er de WHOA: de Wet Homologatie Onderhands Akkoord. De WHOA maakt het voor bedrijven in zwaar weer een stuk makkelijker om een onderhands akkoord te treffen met schuldeisers. Tijdens zo’n WHOA-procedure is er tijd om een in potentie levensvatbaar bedrijf te herstructureren. Is er geen WHOA-traject mogelijk, dan kunnen de specialisten van KroeseWevers vanuit verschillende expertises meedenken over mogelijkheden om een bedrijf weer financieel gezond te maken. De specialisten zijn thuis op het gebied van fiscaal advies, accountancy en corporate finance. Maar ook de gevolgen van het wel of niet afscheid nemen van personeel om het bedrijf te redden kan KroeseWevers in kaart brengen: van financiële tot arbeidsrechtelijke gevolgen. “We maken alle problemen heel specifiek en geven op basis daarvan advies.” Op de pagina ‘Bedrijf in zwaar weer’ leest u op welke verschillende manieren wij ondernemers kunnen ondersteunen in deze fase.

Herken op tijd de signalen van een bedrijf in zwaar weer
Meer weten of hulp nodig? Neem dan contact op.
Niels Grolleman - KroeseWevers
Niels Grolleman
Adviseur corporate finance
Stuur een mail +31 (0)5 38 50 49 82
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketingcookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld