Blijven communiceren met uw klant
Het gaat er volgens Wouter om dat men communiceert en blijft communiceren. Dat kan met een vriendelijke reminder. “De vraag om de facturen te betalen is meestal niet zo erg als het voelt en deels ook een kwestie van opvoeden. Betrek het maar eens op uzelf: als u een keer een factuur vergeet te betalen en u krijgt na twee maanden een herinnering, dan weet u dat er over twee maanden weer een herinnering volgt. Dan ben je zo vier maanden verder.” Als ondernemer wilt u laten zien dat u een professioneel bedrijf bent, en daar hoort ook bij dat u uw rekeningen betaalt en dat uw rekeningen betaald worden.
Inrichten debiteurenbeheer
Het is dus zaak dat debiteurenbeheer zo is ingericht, dat u snel een herinneringsmail kunt sturen. Met diverse software kan dat tegenwoordig geheel geautomatiseerd, waardoor er consequent opvolging wordt gegeven aan het verstrijken van een betalingstermijn met een automatisch verzonden herinnering. “Veel ondernemers denken, ach, dat komt wel goed. Maar men moet de emotie eruit kunnen halen. Er zijn gezamenlijk afspraken gemaakt en die moeten worden nagekomen.” Het kan ook juist een moment zijn om de relatie met een klant te versterken. “Als u weet dat een klant altijd goed betaalt, maar de betaling blijft opeens uit, dan kunt u de telefoon pakken en benoemen dat u merkt dat het iets langer duurt voordat het geld binnen is. Als de klant aangeeft dat het op dit moment even niet lukt, dan heb je daar met elkaar een begripvol gesprek over. En als u een keer een betalingsregeling moet treffen, dan is dat ook niet erg. Zorg voor begrip, maar zorg er ook voor dat de klant de betalingen nakomt.”