De waarde van uw bedrijf vergroten? Let op deze 7 risicofactoren

Waardebepaling artikel thumbnail min

Is uw bedrijf erg afhankelijk van leveranciers, afnemers of het management? Of zit er weinig spreiding in de bedrijfsactiviteiten en zijn de financiële resultaten de afgelopen jaren wisselend? Dit soort risicofactoren hebben vaak een negatief effect op de waarde van ondernemingen. De meeste waardebepalingen komen namelijk tot stand op basis van toekomstige prestaties van een onderneming. Wilt u de waarde verhogen? Ga dan aan de slag met het beperken van de zeven risicofactoren die we in dit artikel beschrijven.

Een laag risicoprofiel leidt tot een hogere ondernemingswaarde

Hoe lager het risicoprofiel van uw onderneming is, hoe hoger de waarde van uw onderneming is. Omgekeerd is dat ook het geval: een hoog risicoprofiel leidt tot een lagere ondernemingswaarde. Met het oog op verhogen van de waarde van uw onderneming is het dus van belang om het risicoprofiel van uw onderneming zo laag mogelijk te maken. In de meest gebruikte waarderingsmethode, de Discounted Cashflow (DCF) methode, hanteert KroeseWevers Corporate Finance de build-up methode voor het bepalen van het risicoprofiel en de bijbehorende vermogenskostenvoet: de in een percentage uitgedrukte beloning voor het beschikbaar gestelde vermogen van aandeelhouders en vreemd vermogen verschaffers. De DCF-methode bestaat uit een aantal onderdelen, ook wel risicofactoren. U kunt niet op alle risicofactoren direct invloed uitoefenen, maar er zijn zeven risicofactoren, waar u wél invloed op uit kunt oefenen.

De zeven risicofactoren die u wél kunt beïnvloeden

De vermogenskostenvoet is opgebouwd uit een risicovrije rente, een marktrisicopremie en een bedrijfsspecifieke premie. Door u bewust te zijn van waar de bedrijfsspecifieke premie uit bestaat, kunt u deze gericht beïnvloeden. De volgende zeven risicofactoren worden als onderdeel van deze premie geïdentificeerd:

  • Afhankelijkheid van afnemers: De mate van afhankelijkheid van een onderneming van een paar grote of weinig afnemers.

  • Afhankelijkheid van leveranciers: De mate van afhankelijkheid van een onderneming van een product of dienst dat door slechts een beperkt aantal leveranciers aangeboden wordt.

  • Afhankelijkheid van management: De mate van afhankelijkheid van een onderneming van één persoon of van een beperkt aantal personen in het management.

  • Spreiding van activiteiten: De mate van spreiding in de geleverde diensten van een onderneming.

  • Toetredingsbarrières: De mate waarin nieuwe concurrenten de markt kunnen betreden.

  • Track record: De mate waarin de onderneming sterk wisselende resultaten heeft laten zien.

  • Flexibiliteit: De mate waarin de onderneming een flexibele kostenstructuur heeft.

Deze risicofactoren kunnen op verschillende manieren beïnvloed worden. Zo kan de afhankelijkheid van leveranciers verminderd worden door met meerdere leveranciers in zee te gaan en de afhankelijkheid van management afnemen door een breed managementteam op te zetten. Samen met u kijken we hoe u gericht deze risicofactoren kunt beïnvloeden en het risicoprofiel van uw onderneming kunt verlagen.

Meer zekerheid creëren over verwachte vrije geldstromen

Vrije geldstromen zijn geldstromen die de onderneming genereert bovenop de middelen die nodig zijn voor het kunnen uitvoeren van de operationele activiteiten. Met andere woorden, het is de geldstroom die aandeelhouders en andere geldverstrekkers uit de onderneming kunnen halen, zonder dat de bedrijfsvoering van de onderneming in gevaar komt. Hoe lager het risico voor iedere factor binnen de bedrijfsspecifieke premie, hoe meer zekerheid er is dat de verwachte toekomstige vrije geldstromen gerealiseerd gaan worden. Omdat bij een toekomstgerichte waardebepaling de verwachte vrije geldstromen in de toekomst liggen, moet de huidige (of contante) waarde berekend worden. Het contant maken van de geldstromen gebeurt tegen een risicopremie (vermogenskostenvoet), een deel van de vermogenskosten dat dient om het aangaan van het risico te belonen. Deze premie wordt ook wel de rendementseis genoemd. Met een lagere bedrijfsspecifieke premie en daarmee lagere rendementseis verhoogt u dus de waarde van uw onderneming.

Duurzaam succesvol met een waardebepaling

Een waardebepaling geeft inzicht in hoe een waardeerder tegen het risicoprofiel van uw onderneming aankijkt. Een veelvoorkomende reden om een onderneming te laten waarderen is wanneer sprake is van verkoop van (een deel van) de onderneming. Maar u zou juist uw onderneming ook (periodiek) kunnen laten waarderen om inzicht te krijgen in de waarde van bepalende factoren van de onderneming. Dit zijn zowel de factoren die de waarde positief kunnen beïnvloeden als de factoren die een bedreiging vormen voor de waarde. Met als doel duurzaam succesvol te zijn.

Waardebepaling laten uitvoeren?

Wilt u weten hoe u de risicofactoren kunt beperken voor een lager risicoprofiel van uw onderneming? Of heeft u behoefte aan een waardebepaling? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen u graag verder.

De waarde van uw bedrijf vergroten? Let op deze 7 risicofactoren

Meer weten? Neem contact op.

Rob Koops - KroeseWevers
Rob Koops RV
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 38 50 49 22
René Otten - KroeseWevers
ir René Otten RV RAB
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 72 74 58 21
Roman Berkel
Roman Berkel
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 33 03 43 17
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen

Wij maken gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te optimaliseren. Maar ook voor het bijhouden van statistieken en voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen. De functionele cookies zijn noodzakelijk om onze website goed te laten functioneren, daarom kunt u deze cookies niet uitschakelen. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing en social media cookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld