De crisis overleven door te innoveren: van liquiditeitsprognose naar strategie

I Stock 1421479531

Wat is de impact van een economische crisis op de cashflow van uw onderneming? Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die het beste uit een crisis komen dit veelal te danken hebben aan innovatie. Om te weten of u met uw onderneming in staat ben te innoveren, is het onder andere van belang inzage in uw liquiditeit te hebben. Een goed onderbouwde liquiditeitsprognose is een absolute must voor elke onderneming, want met de onzekere marktomstandigheden is het anticiperen op mogelijke scenario’s en vooruitkijken heel belangrijk.

Met een liquiditeitsprognose de crisis de baas blijven

Eerst de coronacrisis. Nu de impact van de oorlog in Oekraïne, de schaarste in grondstoffen, stijgende rentes, stijgende dollarkoers, stijgende inkoopprijzen en hogere energielasten. Daarnaast is het vinden van goed gekwalificeerd personeel een forse uitdaging. Kortom, voor het merendeel van de mkb-ondernemers naderen moeilijke tijden. Dat maakt juist nu anticiperen op mogelijke scenario’s en nog beter vooruitkijken onmisbaar. Een liquiditeitsprognose met verschillende scenario’s en het bepalen van heldere KPI’s kan helpen uw bedrijf toekomstbestendig te maken. Welke strategische keuze maakt u? Gaat u investeren, bezuinigen, nieuwe markten betreden of juist het marktaandeel beschermen?

De impact van recente ontwikkelingen

De economische ontwikkelingen hebben impact op u als ondernemer. Bijvoorbeeld omdat marges dalen terwijl betaalverplichtingen doorlopen, productiecapaciteit verlaagt door schaarste aan personeel en grondstoffen of kosten die omhoog gaan door de stijging van grondstof- en gasprijzen. De onzekerheid van deze ontwikkelingen maken het lastig om passende maatregelen te nemen. Deze ontwikkelingen kunnen echter veel impact hebben op de financiële positie van uw onderneming. Daarom is het van belang om u voor te bereiden en in te spelen op deze veranderingen. Met inzicht in uw liquiditeitsontwikkeling weet u welke financiële mogelijkheden u heeft. Dat maakt een liquiditeitsbegroting tot een absolute must, want daarmee kan een strategie worden bepaald.

Een liquiditeitsbegroting maken, wat is het en hoe werkt het?

Een liquiditeitsbegroting of -prognose is een voorspelling van de cashflow: het geeft een overzicht van de verwachte inkomsten en de verwachte uitgaven in de komende periode. Hierbij wordt uitgegaan van de werkelijke verwachte kosten en uitgaven. Dit geeft inzicht in de verwachte liquiditeitsbehoefte. Zo is te zien hoeveel cash iedere week of maand - afhankelijk van het niveau waarop u inzicht wilt - beschikbaar of tekort is.

KroeseWevers Corporate finance is gespecialiseerd in het maken van financiële analyses. We hebben expertise op het gebied van complexe geldstromen en helpen ondernemers korter op de bal te spelen en in te grijpen als dat nodig is.

Van liquiditeitsprognose naar strategie

Met de liquiditeitsprognose heeft u inzicht in de verwachte omzet en uitgaven. Op basis hiervan, en een eventuele financiële buffer, kunt u uw liquiditeitsbehoefte voor de komende maanden inschatten. Met deze informatie kunt u dan gericht een strategie bepalen. Ons advies: overweeg zowel een defensieve strategie als een offensieve strategie. De eerste is reactief, waarbij u kijkt op welke uitgaven u kunt bezuinigen. Met een liquiditeitsprognose heeft u inzage waar uw grootste geldstromen zitten en hoe u deze kunt bijsturen. In dit artikel vertellen we u meer over een liquiditeitsprognose. Bij een offensieve strategie bepaalt u welke kansen u kunt benutten, bijvoorbeeld door te investeren in nieuwe markten, oplossingen en producten. Innovatie kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Welke strategie past bij uw onderneming?

Welke strategie het beste is hangt natuurlijk af van uw specifieke situatie. Echter is uit verschillende onderzoeken gebleken dat bedrijven die het beste uit een recessie komen, juist kiezen voor innoveren. Dikwijls passen ze een slimme combinatie toe van een offensieve en een defensieve strategie. De defensieve keuzes hebben dan vaak betrekking op kostenbesparingen door het verbeteren van de operationele efficiëntie. Vaak is een bepaalde mate van innovatie een must om zware tijden te overleven. Het is belangrijk dat uw ondernemersblik op de toekomst is gericht. We gaan hier graag met u over in gesprek, onze adviseurs hebben ruimte ervaring met financiering van toekomstplannen.

Innovatie financieren

Kiest u voor een offensieve strategie? Wilt u innoveren? Dan heeft u mogelijk extra financiering nodig. Het vinden van investeerders voor innovaties is veelal een uitdaging op zich. De specialisten van KroeseWevers Corporate finance denken graag mee over eventuele problemen waar u tegenaan loopt en kijken samen met u welke financieringsoplossingen mogelijk zijn.

Wilt u gewoon eens met ons sparren over de verschillende strategieën en de toekomst van uw onderneming? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij helpen u graag verder.

De crisis overleven door te innoveren: van liquiditeitsprognose naar strategie

Meer weten? Neem contact op.

027 L4878 bewerkt
Jens Ruesink
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 03 05 90 42
0 C8 A8203 bewerkt 3
Mats Hofhuis
Adviseur corporate finance
+31 570 219 383
Niels Grolleman - KroeseWevers
Niels Grolleman
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 38 50 49 82
Roman Berkel
Roman Berkel
Adviseur corporate finance
+31 (0)5 33 03 43 17
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen

Wij maken gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te optimaliseren. Maar ook voor het bijhouden van statistieken en voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen. De functionele cookies zijn noodzakelijk om onze website goed te laten functioneren, daarom kunt u deze cookies niet uitschakelen. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing en social media cookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld