Bouwen aan een succesvolle buy-and-buildstrategie

1 P6 A5162

In de huidige overname-markt zien wij in diverse sectoren succesvolle buy-and-buildstrategieën ontstaan en bestaande buy-and-buildstrategieën verder uitgebouwd worden. Door overnames in het kader van deze strategie, kan een onderneming worden gecreëerd die door synergie op het gebied van bijvoorbeeld klanten, productportfolio of het productieproces in potentie sterker, beter, veelzijdiger en winstgevender wordt.

Een buy-and-build kan op eigen kracht gerealiseerd worden, maar het is veelal eenvoudiger om dit met een private equity partij te doen. Met een financieel daadkrachtige partner kun je sneller overnames realiseren. Bovendien haal je kennis en ervaring binnen over het bouwen van een grotere onderneming. Voor een verkopende ondernemer is het interessante dat bij aanvang van deze strategie een deel -vaak de meerderheid- van de aandelen in zijn onderneming verkocht worden aan deze private equity partij, om vervolgens met het zittend management verder te kunnen groeien. De intentie is dan om op termijn, na circa 5 à 7 jaar, de inmiddels doorgegroeide groep van ondernemingen te verkopen aan een grotere, strategische of financiële partij.

Uitgangspunten

Om succesvol te zijn hierin, zijn de volgende uitgangspunten belangrijk:

  • Er moet sprake zijn van een onderneming met een duidelijke strategie, met daarin een expliciete rol voor buy and build om er een betere onderneming van te maken. Ook moet er een duidelijke visie zijn op het doen van overnames en op de aanpak om die overname ook echt te integreren.

  • Er moet een sterk management aan het roer staan welke deze strategie succesvol uit kan voeren.

  • Een schaalbaar businessmodel dat bij voorkeur internationaal uit te rollen is.

  • De onderneming moet actief zijn in een gefragmenteerde markt met voldoende beschikbaarheid van mogelijke overnamekandidaten.

Succesvolle begeleiding van overnames

Wij hebben de afgelopen jaren een aantal succesvolle transacties mogen begeleiden in het kader van een buy-and-buildstrategie. Voorbeelden van buy-and-buildstructuren zien wij onder andere in de volgende branches: kinderopvang, mondzorg, dierenklinieken, fysiotherapie en ICT (digitaal werkplekbeheer). Heeft u een onderneming die actief is een gefragmenteerde markt en wilt u deze verder uitbouwen? Laat u dan begeleiden door één van de corporate finance specialisten van KroeseWevers.

Of is uw onderneming actief in een dergelijke markt, maar heeft u geen trek meer om deze zelf uit te bouwen door bijvoorbeeld uw leeftijd of gezondheid én wilt u deze voor 100% verkopen? Ook dan is het een optie om een verkoop aan een ambitieuze buy-and-buildstructuur te onderzoeken. Wij denken graag met u mee.

Bouwen aan een succesvolle buy-and-buildstrategie
Meer weten? Neem contact op.
Berto Janssen
Berto Janssen
Directeur corporate finance
+31 (0)5 38 50 49 15
Meer informatie? +31 (0)53 850 49 00

Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag verder!

Neem contact op

Wij maken gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te optimaliseren. Maar ook voor het bijhouden van statistieken en voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen. De functionele cookies zijn noodzakelijk om onze website goed te laten functioneren, daarom kunt u deze cookies niet uitschakelen. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing en social media cookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld