Omzet supermarkten in 2020: gemiddelde stijging van 12,3%
Alle supermarkten en alle formules zagen in 2020 een omzetstijging, gemiddeld was deze omzetstijging 12,3%. Tussen de omzetklassen zitten daarbij wel opvallende verschillen. Zo is de omzetstijging bij de kleinere supermarkten (omzetklasse tot € 100.000) het grootst: maar liefst 14%. Terwijl de klasse daarboven (€ 100.000 tot € 150.000) een stuk minder omzetstijging noteerde van gemiddeld 10,8%. “Deels is dat verklaarbaar: de supermarkten in de omzetklasse tussen de € 100.000 en € 150.000 zitten meestal in een wat concurrerender gebied waarbij ze de omzetstijging met anderen moeten delen. Het zijn niet de buurtsupers en het zijn niet de grotere winkels waar mensen graag naartoe gaan.”
Omzet supermarkten in 2020: online aandeel neemt toe
Een andere opvallende ontwikkeling die in 2020 heeft doorgezet is dat het online aandeel binnen de supermarktbranche stijgt. Dat is interessant omdat supermarkten al lange tijd worstelen met het rendabel krijgen van een online verdienmodel. “Wat we zien is dat online verkoop voor supermarkten in het verleden geen verdienmodel was, er moest geld bij. Maar we zien nu dat steeds meer organisaties daar het afgelopen jaar door Corona meer focus op hebben gehad met als doel ook hiervan een vergelijkbaar verdienmodel te maken.” Vooral de franchisers die de boodschappen lokaal vanuit hun eigen winkel verzamelen en hier voldoende klanten mee weten te binden hebben het online goed gedaan en hiervan lijkt additionele omzet structureel te blijven. Of het online aandeel boodschappen na corona constant blijft of verder gaat groeien, is interessant. Het online marktaandeel was landelijk in 2019 3,4% van de totale supermarktomzet en is nu uitgegroeid tot 6,5% van de totale supermarktomzet. Het blijft voor veel supermarktondernemers echter een kosten-baten-afweging om wel of niet in online verkoop te investeren. “Op het moment dat je er goed op inzet, kan het lonen waarbij je wel een bepaalde omvang nodig hebt om break-even te draaien. En daarnaast moet je goed kijken naar de extra kosten die het met zich meebrengt. Als KroeseWevers kunnen we supermarktondernemers hierbij ondersteunen met een quickscan waarbij we berekenen wanneer je winst gaat maken op basis van het aantal bezorgingen en de kosten die je daarvoor moet maken. Dat zijn geen ingewikkelde berekeningen, maar soms wil je als ondernemer bevestigd worden in je keuzes om iets wel of niet te doen.”