$3,2 miljard voor een thermostaat en een rookmelder

Siteimg album blog 11 img 229

Google kondigde op 13 januari 2014 met trots aan dat zij Nest Labs overneemt voor $3,2 miljard. Omgerekend circa €2,3 miljard. Voor een bedrijf met 130 medewerkers. Financiële gegevens zijn niet bekend, maar ruwe schattingen komen uit op een omzet rond $120 miljoen (40.000 thermostaten x 12 maanden x $250 = $120 miljoen).

Waarom betaalt Google een dergelijk bedrag voor een start-up die vier jaar geleden nog niet bestond?

Nest is opgericht door onder andere Tony Fadell. Tony Fadell wordt gezien als de geestelijk vader van de iPod. Toen hij rond 2000 bij Apple aanklopte met het idee van een digitale mobiele muziekspeler kreeg hij de kans om deze te ontwikkelen. Rond diezelfde periode deden harde schijven van een klein formaat hun intrede. “1,000 songs in your pocket” werd de slogan, en het luidde het begin in van een extreem succesvol decennium voor Apple, wiens aandeel in dezelfde periode met 4200% groeide (Van $9 naar $390).

In 2010 startte Fadell samen met Matt Rogers (ook ex-Apple) Nest Labs, met als doel de saaie en conservatieve markt voor thermostaten op te schudden. De Nest thermostaat zou zo een product van Apple kunnen zijn. Een fraai uiterlijk en zeer eenvoudig in gebruik. In Nederland geniet de thermostaat nog weinig bekendheid, in de Verenigde Staten gaan maandelijks zo’n 40.000 – 50.000 van die apparaatjes over de toonbank. Inmiddels heeft Nest ook een rookmelder op de markt gebracht met dezelfde kenmerken: het leven van de gebruiker eenvoudiger maken én een mooi product afleveren.

Wat beweegt Google ertoe om een bedrag op tafel te leggen van 25 keer de jaaromzet? Fadell heeft in het verleden laten zien dat hij in staat is om, met de juiste mensen om zich heen, producten op de markt te brengen die door miljoenen mensen gekocht worden. Producten die uitblinken in eenvoud. Producten waar een forse marge op zit. Producten die een boost geven aan een merk en op die manier waarde creëren, een soort halo-effect.

Google is bekend van de zoekmachine, waarmee ze het internet inzichtelijk maken voor de gebruiker. Maar daar houdt het niet op voor Google. Ze zijn ontwikkelaar van het grootste smartphone-platform ter wereld, hun Gmail is de grootste web-based e-mail provider van de wereld, Glass moet op termijn de smartphone overbodig maken, auto’s die ons rondrijden worden bestuurd door Google.

Het binnenhalen van iemand die producten kan ontwikkelen die als top-of-class worden beschouwd, kan een geweldige boost zijn voor alle producten van Google.

Er kan nog een andere reden zijn waarom Google geïnteresseerd is in Nest. Data. Google is dol op data. Het liefst data van consumenten. Data van consumenten die ze kunnen gebruiken om waardevolle advertenties te verkopen, want dat is nog altijd hun core business. Via Nest komt veel informatie vrij. Informatie over hoe mensen omgaan met verwarming. Wanneer mensen thuis zijn. Uiteraard zijn er privacy regels. Maar daar weet Google wel raad mee.

Met ruim $50 miljard cash op de balans begint die $3,2 miljard steeds meer op een koopje te lijken.


Note: In het MKB wordt de waarde van de onderneming bepaald op basis van de toekomstige winst en de rendementseis. De rendementseis hangt af van de risico’s. Om de waarde te verhogen kun je zorgen dat winsten omhoog gaan of risico’s lager worden. Óf je zoekt een koper die veel waarde ziet in wat jij te bieden hebt. Soms ziet een koper wat jij niet ziet!

Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.