22-02-2022

Is het beleid tegen grensoverschrijdend gedrag in uw organisatie op orde?

Is het beleid tegen grensoverschreidend gedrag in uw organisatie op orde?

Door de stroom mediaberichten over grensoverschrijdend gedrag vragen veel werkgevers zich af: hoe hebben wij het eigenlijk geregeld? Hebben we ons beleid wel op orde? En wat moeten en kunnen we regelen als werkgever? Met deze aandachtspunten en tips van onze arbeidsrechtspecialisten checkt u snel wat u mogelijk al geregeld heeft en waar u nog aandacht aan kunt schenken voor een veilige werkomgeving.

Besteedt u voldoende aandacht aan een veilige werkomgeving?

Als werkgever bent u wettelijk verplicht om een arbobeleid te hebben. Dat staat zo in de Arbowet en is bedoeld om uw medewerkers een veilige werkplek te bieden. Dat betekent dat u ook verantwoordelijk bent voor de bescherming van medewerkers tegen ongewenste omgangsvormen. Denk hierbij aan seksuele intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar ook aan agressie en geweld, pesten en discriminatie. Aan de basis van ieder arbobeleid ligt een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Hierin brengt u periodiek alle arbeidsrisico’s binnen uw bedrijf of organisatie in kaart. Vervolgens maakt u een plan van aanpak voor het beheersen van deze risico’s. Heeft u dit nog niet geregeld? Of vraagt u zich af of in uw RI&E voldoende aandacht is besteed aan ongewenst of grensoverschrijdend gedrag? We adviseren u hier graag over. Als u dit namelijk niet goed heeft geregeld, kunt u als werkgever aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die ontstaat als gevolg van grensoverschrijdend gedrag.

Zijn er gedragsregels in uw organisatie?

Ongewenst gedrag komt in alle organisaties voor. Het opstellen van een gedragscode kan helpen om ongewenst gedrag te voorkomen of te beperken. Gedragsregels helpen vooral om duidelijk te communiceren wat u als werkgever wel of niet tolereert en wat u beschouwt als gewenst en ongewenst gedrag. Zo’n gedragscode geeft houvast en helpt om het gesprek aan te gaan over wat er gebeurt in de organisatie. Ook kunt u hierin aangeven hoe u wilt dat collega’s met elkaar omgaan. Heeft u al gedragsregels? Dan kan het verstandig zijn om in het licht van de actuele ontwikkeling de bestaande regels na te lopen en waar nodig te herzien. Heeft u nog geen gedragscode, dan kan dit een goed moment zijn om een gedragscode te ontwikkelen. Intern zijn bij het opstellen van zo’n gedragscode vaak verschillende collega’s en afdelingen betrokken. Denk aan HR, de bedrijfsarts, juristen, vertrouwenspersonen en als er een OR is zal deze met een gedragscode moeten instemmen. Ook de specialisten van KroeseWevers kunnen u tijdens dit proces als externe partij ondersteunen.

Is er een vertrouwenspersoon?

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is in veel organisaties onderdeel van het Arbobeleid. Deze vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die ongewenst gedrag willen melden of klachten hebben over de manier waarop er met hen als medewerker wordt omgegaan. De taken van de vertrouwenspersoon bestaan uit het bieden van hulp, steun en een luisterend oor voor medewerkers die met ongewenst gedrag te maken krijgen in uw organisatie. Maar een vertrouwenspersoon is er ook om het management te adviseren, leidinggevenden te ondersteunen en voor te lichten, klachtenprocedures te starten en waar nodig door te verwijzen naar hulpverlenende instanties. U kunt er voor kiezen om een interne vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit kan een medewerker zijn die is of wordt opgeleid tot vertrouwenspersoon. Maar u kunt als werkgever ook kiezen voor een externe vertrouwenspersoon. Ook een mix van interne en externe vertrouwenspersonen kan passend zijn. Wij kunnen samen met u kijken welke invulling het beste bij de organisatie past.

Wat gebeurt er met een melding?

De vertrouwenspersonen zijn de aangewezen personen in de organisatie die meldingen van ongewenst gedrag in behandeling nemen en afhandelen. Door te registreren hoeveel meldingen er binnenkomen in uw organisatie en wat de aard van deze meldingen is, krijgt u inzicht in wat zich afspeelt op de werkvloer. Met deze kennis kunt u waar mogelijk en nodig het beleid bijstellen. Het is dan ook belangrijk om een duidelijke procedure af te stemmen over het omgaan met en afhandelen van meldingen, zodat er bij elke melding ook actie op wordt ondernomen. Dit kan bijvoorbeeld het aanspreken van de grensoverschrijdend handelende collega zijn. Vanzelfsprekend moet daarbij de vertrouwelijkheid van de meldingen die door medewerkers worden gedaan bij de vertrouwenspersoon gegarandeerd zijn. Een vertrouwenspersoon gaat namelijk altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers en heeft een geheimhoudingsplicht.

Heeft u hiervoor beleid in uw organisatie?

Naast het aanstellen van één of meerdere vertrouwenspersonen en het opstellen van een gedragscode is het belangrijk dat u in uw organisatie beleid heeft voor de manier waarop u omgaat met ongewenst gedrag. En op welke wijze u als werkgever zorgt voor een veilige werkomgeving voor uw medewerkers. De specialisten van KroeseWevers kunnen u desgewenst helpen bij het opstellen van dit beleid. Heeft u al een beleid? Dan kunnen wij samen met u kijken welke wijzigingen hierin gewenst kunnen zijn. Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen u graag.

Contact opnemen
Is het beleid tegen grensoverschrijdend gedrag in uw organisatie op orde?

Wilt u meer weten? Neem dan contact op.

Thessa van Zoeren - KroeseWevers
mr. Thessa van Zoeren
Arbeidsrechtspecialist
Stuur een mail +31 (0)5 33 03 43 36
Rob Sprakel - KroeseWevers
mr. Rob Sprakel
Arbeidsrechtspecialist
Stuur een mail +31 (0)5 33 03 43 86
Berbel Jaspers - KroeseWevers
mr. Berbel Jaspers
Adviseur arbeidsrecht
Stuur een mail +31 (0)5 33 03 43 29
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om onze website te verbeteren maar ook om u gepersonaliseerde content te kunnen bieden. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kunt u uw voorkeuren aanpassen.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen. De functionele cookies zijn noodzakelijk om onze website goed te laten functioneren, daarom kunt u deze cookies niet uitschakelen. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing en social media cookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld