05-04-2016

Duitse auto rijden in Nederland, zonder BPM!

Duitse auto rijden in Nederland, zonder BPM - KroeseWevers Belastingadvies

Een Nederlander is bij aanschaf van een nieuw motorrijtuig BPM verschuldigd. Deze luxe belasting verhoogt de aanschafprijs van een motorrijtuig al snel met 30%.

Duits kenteken

BPM is ook verschuldigd als een Nederlander in een motorrijtuig met een Duits kenteken van de openbare weg in Nederland gebruik maakt. Soms kan echter heffing van BPM achterwege blijven. De Nederlandse wetgeving kent onder andere de volgende twee vrijstellingen voor heffing van BPM:

  • Een BPM-vrijstelling voor werknemers;

  • Een BPM-vrijstelling voor werkgevers (ondernemers).

Werknemersvrijstelling

De werknemersvrijstelling geldt voor werknemers die werkzaam zijn bij een Duitse werkgever en voldoen aan de volgende vijf voorwaarden:

  • De werknemer woont in Nederland;

  • Hij krijgt van zijn Duitse werkgever een motorrijtuig met buitenlands kenteken ter beschikking gesteld;

  • Alleen de werknemer of zijn inwonende gezinsleden maken in Nederland gebruik van het motorrijtuig (deze dient de medewerker in zijn aanvraag te vermelden);

  • De werknemer heeft (als gevolg van de arbeidsverhouding) in beginsel geen invloed op de beslissing in welk land de personenauto, bestelauto of motor wordt geregistreerd;

  • De werknemer dient een schriftelijke verklaring van de werkgever te overleggen, waarin de werkgever verklaart dat het motorrijtuig hoofdzakelijk bestemd is voor uitoefening van werk buiten Nederland.

Middels het formulier ‘Aanvraag vergunning vrijstelling BPM werknemer’ kan de vrijstelling worden aangevraagd.

Aandachtspunten

Eén van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de werknemersvrijstelling is dat een motorrijtuig hoofdzakelijk bestemd is voor uitoefening van werk buiten Nederland. Wat houdt dit hoofdzakelijkheidscriterium in?

Zienswijze van de Belastingdienst

Volgens de belastingautoriteiten gebruikt een werknemer een motorrijtuig hoofdzakelijk voor uitoefening van werk buiten Nederland als dit motorrijtuig tenminste voor 50% zakelijk in het buitenland gebruikt wordt. Hierbij wordt gekeken naar het totale gebruik van het motorrijtuig, dus inclusief privé kilometers, maar exclusief kilometers woon-werkverkeer.

Uitspraak van de Hoge Raad

De hoogste belastingrechter in Nederland, de Hoge Raad, heeft beslist dat het hoofdzakelijkheidscriterium alleen betrekking heeft op het zakelijke gebruik van het motorrijtuig. Dit houdt in dat het zakelijke gebruik van het motorrijtuig voor ten minste 70% buiten Nederland moet plaatsvinden. De mate van privé gebruik, in Nederland, of in Duitsland, speelt daarbij dan geen rol.

Keuzerecht

Belangrijk om te weten is dat de Hoge Raad heeft vermeld dat er gekozen mag worden voor de uitleg van de belastingautoriteiten als deze gunstiger is dan de uitleg van de Hoge Raad. Ter illustratie volgen nu een aantal rekenvoorbeelden.

Voorbeeld 1: BPM werknemer

Zakelijke kilometers DLD

15.000

Zakelijke kilometers NL

5.000

Privé kilometers

12.000 (waarvan 1.000 woon-werk)

Totaal

32.000

In dit voorbeeld bedraagt het zakelijke kilometer gebruik in Duitsland volgens uitleg van de Hoge Raad
75% (15.000 / 20.000). De privé kilometers worden dus buiten beschouwing gelaten. Er wordt voldaan aan het
70% criterium en de werknemer krijgt de vrijstelling. Volgens de belastingdienst zou het zakelijk gebruik 48%
(15.000 / 31.000) bedragen. De werknemer zou dan niet in aanmerking komen voor de vrijstelling.

Voorbeeld 2: BPM Werknemer

Zakelijke kilometers DLD

15.000

Zakelijke kilometers NL

10.000

Privé kilometers

12.000 (waarvan 8.000 woon-werk)

Totaal

37.000

In dit voorbeeld bedraagt het zakelijke kilometer gebruik in Duitsland 60%. Er wordt dus niet voldaan aan het 70%-criterium. Echter als men de uitleg van de Belastingdienst toepast dan voldoet men wel aan de voorwaarde. Het zakelijke gedeelte wordt dan vastgesteld op 52% (15.000/29.000).

Werkgeversvrijstelling

De werkgeversvrijstelling geldt voor werkgevers/ ondernemers die in Nederland wonen en voldoen aan één van de volgende voorwaarden:

  • U bent hoofd van een in Duitsland gevestigd eenmansbedrijf;

  • U bent lid van een in Duitsland gevestigde maatschap;

  • U bent bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een in Duitsland gevestigde vennootschap.

Bezit en gebruik van een personenauto, bestelauto of motor

Verder worden ook voorwaarden gesteld aan het bezit en gebruik van de personenauto, bestelauto of motor. Deze zijn cumulatief en zien er als volgt uit:

  • De eigenaar / houder is niet zelf werknemer van de onderneming;

  • Het voertuig wordt in Nederland alleen gebruikt door de eigenaar of houder zelf of zijn inwonende gezinsleden;

  • Uit de kilometerregistratie blijkt dat het motorrijtuig voor tenminste 50% zakelijk buiten Nederland wordt gebruikt. De woon-werk-kilometers tellen hierbij niet mee (onder woon-werk-kilometers wordt verstaan: de afstand die wordt afgelegd van de woonplaats naar de in het buitenland gelegen werkplaats).

Middels het formulier ‘Aanvraag vergunning vrijstelling BPM werkgever’ kan de vrijstelling worden aangevraagd.

Aandachtspunten: verplichte kilometeradministratie

De vergunning vrijstelling BPM werkgever wordt verleend indien de jaarlijkse kilometers tenminste voor 50% zakelijk in het buitenland worden gereden. Hierbij wordt gekeken naar het totale gebruik van het motorrijtuig, dus inclusief privé kilometers, maar exclusief kilometers woon-werkverkeer. Het voeren van een kilometeradministratie is hierbij verplicht. Deze vrijstelling is dus minder gunstig dan de werknemersvrijstelling. Ter verduidelijking een paar voorbeelden.

Voorbeeld 1: BPM werkgever

Zakelijke kilometers DLD

15.000

Zakelijke kilometers NL

5.000

Privé kilometers

12.000 (waarvan 1.000 woon-werk)

Totaal

32.000

In dit voorbeeld gaat het fout, omdat de zakelijke kilometers in Duitsland maar 48% (15.000/31.000) van het totaal aantal kilometers bedragen. Er is BPM verschuldigd.

Voorbeeld 2: BPM werkgever

Zakelijke kilometers DLD

15.000

Zakelijke kilometers NL

5.000

Privé kilometers

12.000 (waarvan 3.000 woon-werk)

Totaal

32.000

Het zakelijke gebruik in Duitsland bedraagt nu 51% (15.000/29.000) van het totaal, zodat de vrijstelling
voor de werkgever blijft gelden.

Conclusie

Rijden in een motorrijtuig met Duits kenteken zonder BPM (na) te betalen is mogelijk. Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De aanvraag voor een BPM-vrijstelling moet worden ingediend voordat er gebruik wordt gemaakt van de openbare weg in Nederland. Het verzuimen, of te laat aanvragen van een vrijstelling kan leiden tot boetes.

Duitse auto rijden in Nederland, zonder BPM!
Meer weten? Neem contact op.
Marielle Kisfeld-Mommer - KroeseWevers
Marielle Kisfeld-Mommer MB RB
Belastingadviseur
Stuur een mail +31 (0)541 53 06 66
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.