02-04-2020

De meestgestelde vragen over de aangekondigde coronamaatregelen door de Douane

Corona - KroeseWevers

Vanwege de coronacrisis zijn er door de overheid diverse maatregelen aangekondigd. Naast de financiële steunmaatregelen en het mogelijke uitstel van belastingheffing zijn er ook maatregelen aangekondigd door de Douane. Op deze pagina beantwoorden wij de meestgestelde vragen omtrent de aangekondigde maatregelen door de Douane.

De 11 meestgestelde vragen over de aangekondigde coronamaatregelen door de Douane

1.Voor welke ondernemers zijn de coronamaatregelen relevant?

De maatregelen zijn relevant voor importeurs en exporteurs van goederen die de EU binnen komen, dan wel verlaten. De maatregelen kunnen ook van toepassing zijn op logistieke dienstverleners die betrokken zijn bij de in- en export van goederen.

2.Zijn de coronamaatregelen automatisch van toepassing?

Nee, indien een ondernemer een beroep wil doen op één of meer van de aangekondigde maatregelen is contact met het regionale bedrijvencontactpunt van de Douane noodzakelijk.

3.Welke coronamaatregelen zijn door de Douane aangekondigd?

De Douane heeft maatregelen aangekondigd met betrekking tot de volgende onderwerpen:

  • Wettelijke termijnen;
  • De voorwaarden voor douanevergunningen;
  • Het verlenen van uitstel van betaling;
  • Het opleggen van boetes; en
  • Overige maatregelen.

4.Wat is er mogelijk indien vanwege de coronacrisis niet kan worden voldaan aan de termijnen die door de Douane worden gesteld?

Het uitgangspunt is en blijft dat alle documenten, waaronder douane (maand)aangiften, tijdig worden ingediend. Voor ondernemers die aantoonbaar niet aan de termijn kunnen voldoen, is de Douane bereid tot maatwerk. Dit geldt ook voor het indienen van een bezwaar of verzoeken om teruggaaf van douanerechten. De douane adviseert deze verzoeken pro-forma in te dienen, zodat meer tijd ontstaat voor de motivatie.

5.Wat gebeurt er indien een ondernemer goederen onder de regeling ‘douanevervoer’ niet tijdig op bestemming kan krijgen?

In dat geval wordt dit behandeld als een verschoonbare termijnoverschrijding. Er is dan geen sprake van verzuim. Wij adviseren dit wel tijdig met de Douane te communiceren.

6.Wat gebeurt er indien er vanwege de coronacrisis niet kan worden voldaan aan de solvabiliteitseisen die gesteld worden ten aanzien van een douanevergunning?

Deze situatie hoeft niet tot problemen te leiden. De Douane heeft aangegeven te zorgen voor maatwerk indien vergunninghouders niet kunnen voldoen aan de solvabiliteitseisen. Bij moeilijkheden omtrent het stellen van een doorlopende zekerheid voor een vergunning kan de Douane zorgen voor een tijdelijke vermindering of ontheffing van deze zekerheidstelling.

7.Zijn er oplossingen mogelijk indien het afronden van de procedure voor een vergunningaanvraag onder druk komt te staan?

Wanneer een vergunningsaanvraag vanwege de coronacrisis niet kan worden afgerond, kan uitstel van behandeling worden aangevraagd. In bepaalde situaties is de Douane ook bereid mee te denken bij het versneld aanvragen van een vergunning.

8.Tot wanneer kan er uiterlijk uitstel van betaling worden verkregen voor douaneverplichtingen?

Op verzoek geldt het uitstel tot uiterlijk de 15e dag van de maand volgende op de maand waarin de verscherpte coronamaatregelen eindigen.

9.Kan er ook bijzonder uitstel van betaling worden verkregen ten behoeve van accijnsschulden en verbruiksbelastingen?

In eerste instantie was alleen bijzonder uitstel van betaling mogelijk voor verschuldigde inkomsten-, vennootschaps-, omzet- en loonbelasting. Inmiddels is deze maatregel versoepeld en geldt het bijzondere uitstel van betaling ook voor andere belastingschulden, zoals die voor accijns- en overige verbruiksbelastingen. Hiervoor moet wel eerst een naheffingsaanslag zijn opgelegd (let in voorkomende gevallen ook op de melding betalingsonmacht).

10.Worden er tijdens de coronacrisis boetes opgelegd indien niet aan de douaneverplichtingen wordt voldaan?

Indien als gevolg van de coronacrisis niet (tijdig) kan worden voldaan aan de douaneverplichtingen, zal de Douane geen boetes opleggen. Deze coulance geldt uiteraard niet bij een overtreding dan wel misdrijf en/of opzet of grove schuld.

11.Welke overige maatregelen zijn er vanwege de coronacrisis getroffen?

Verbod op export van persoonlijke beschermingsmiddelen
Door de coronacrisis worden bepaalde goederen als essentiële goederen beschouwd. Deze goederen kunnen daarom niet zonder meer worden geëxporteerd. Het gaat hierbij om goederen zoals beschermende brillen, beschermingsmiddelen voor mond en neus en andere beschermende kleding.

Buiten de EU gevestigde exporteur nog iets langer mogelijk op de uitvoeraangifte
Vanaf 1 april 2020 zou op de uitvoeraangifte alleen een exporteur vermeld mogen worden die is gevestigd in de EU. Een buitenlandse afnemer zou de leverancier of een vertegenwoordiger moeten verzoeken de uitvoer te verzorgen. De Douane heeft bekend gemaakt deze maatregel op te schorten tot de 15e dag van de maand volgende op de maand waarin de verscherpte coronamaatregelen eindigen.

Vrijstelling van douanerechten voor schenking persoonlijke beschermingsmiddelen
De Douane verleent onder voorwaarden een vrijstelling van douanerechten bij invoer door overheidsinstellingen, hulpeenheden of filantropische instellingen van goederen die worden geschonken aan of worden ingezet voor slachtoffers van de coronacrisis.

De meestgestelde vragen over de aangekondigde coronamaatregelen door de Douane
Meer weten? Neem contact op.
Sietze van Houten - KroeseWevers
Sietze van Houten MSc
Senior btw-adviseur
Stuur een mail + 31 (0)6 10 02 33 78
Hulp nodig? +31 (0)53 850 49 00
Contact opnemen
KroeseWevers maakt gebruik van cookies

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden. Door op ‘zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.