28-11-2022

Bedrijfsvergelijking van 141 supermarkten: na twee goede jaren stijgen de kosten

I Stock 1354932320 2

Supermarkten hebben in 2020 en 2021 uitstekende resultaten behaald. Dat blijkt uit de KroeseWevers Bedrijfsvergelijking 2022, een benchmark onder 141 zelfstandige supermarktondernemers. “Het waren de twee beste supermarktjaren van de laatste tien jaar”, zeggen accountants Chiel Reugebrink en Richard ten Pas. Maar een analyse van de weekomzetten van de eerste 24 weken van 2022 laat een voorzichtige kentering zien. De accountants verwachten uitdagende tijden.

Impact van hoge energieprijzen en stijgende huurlasten

In coronatijd deden de supermarkten goede zaken: 2020 ging de boeken in als een topjaar. Uit de bedrijfsvergelijking van KroeseWevers blijkt dat die trend in 2021 is doorgezet. Ook vorig jaar was een goed jaar voor de supermarktondernemer. “In deze bedrijfsvergelijking hebben we ook de resultaten van de eerste 24 weken van 2022 meegenomen. Met name om de verwachtingen voor de toekomst te managen”, vertelt Richard. Want de oorlog in Oekraïne, de hoge energieprijzen en de stijgende huurkosten gaan impact hebben op de resultaten van supermarkten. “De bedrijfsvergelijking is altijd een stukje geschiedenis, je gebruikt de lijn van de geschiedenis om te kijken naar de toekomst. We zien vanaf half 2022 een voorzichtige kentering”, zegt Richard. “In 2023 verwachten we dat de kosten verder zullen stijgen voor supermarkten”, vult Chiel aan.

Omzet, marges en resultaten vergeleken

De bedrijfsvergelijking van KroeseWevers vergelijkt de financiële resultaten van zelfstandige supermarkten die zijn aangesloten bij KroeseWevers. In de benchmark van 2022 zijn de resultaten van 141 van de 200 aangesloten supermarkten verwerkt. Individuele ondernemers kunnen in de bedrijfsvergelijking zien hoe ze met hun supermarkt presteren ten opzichte van andere supermarkten. Die inzichten zijn waardevol en bieden aanknopingspunten voor verbeteringen. Chiel: “Veel supermarktondernemers zijn vooral bezig met hun eigen winkel en ze spreken zo nu en dan een andere ondernemer in de supermarktbranche, maar veel ander vergelijkingsmateriaal hebben ze niet echt. Wij hebben 200 supermarkten in ons bestand en zien de algemene trends op grote schaal terug in de cijfers.”

Uitdagende tijden en belangrijke keuzes

In de jaren 2020 en 2021 waren er voor de supermarkten omzet- en rendementsstijgingen. In 2021 liepen de marges wat terug, maar omdat de loonkosten en overige kosten nagenoeg gelijk waren, bleef het rendement ook in 2021 hoog. De twee accountants verwachten dat de cijfers van supermarkten in 2022 en 2023 een ander verhaal zullen vertellen. In de bedrijfsvergelijking hebben ze voor de eerste 24 weken van 2022 een analyse gemaakt per omzetcategorie. In het eerste half jaar zien de accountants afnemende volumes, die deels gecompenseerd worden door hogere prijzen. Maar ze verwachten wel dat de resultaten van 2022 uiteindelijk lager zullen uitvallen. “Met een mogelijke recessie op komst, toenemende loonkosten en de ontwikkelingen in de markt zijn het uitdagende tijden. Veel ondernemers zullen de komende periode belangrijke keuzes moeten maken, met impact op de financiële resultaten in de toekomst”, is de boodschap van de supermarktspecialisten van KroeseWevers.

Kansen zien en kansen benutten is cruciaal

Juist nu is het volgens de accountants belangrijk kansen te zien én te benutten. “Je moet je afvragen: wat zie je om je heen gebeuren en wat is verstandig om te doen”, zegt Richard. Als voorbeeld geeft hij dat in 2024 de tabaksverkoop uit veel supermarkten verdwijnt. “Veel supermarktondernemers zien dat als een gemis. Niet omdat ze rijk worden van de tabaksverkoop of omdat ze de verkoop van tabak graag in stand willen houden, maar de tabaksverkoop zorgde altijd voor veel extra traffic naar de supermarkt. Ga je dan je supermarkt verbouwen en richt je een aparte plek in voor de tabaksverkoop of neem je er afscheid van? Dat zijn keuzes waar we supermarktondernemers over adviseren.”

Energieprijzen: investeren of afwachten?

Een andere vraag voor veel ondernemers is: verduurzamen of erop speculeren dat de energieprijzen weer zullen dalen? Vroeger waren de energiekosten en huurlasten een stabiel gegeven, nu is dat een factor van belang in een supermarktbranche waar ondernemers onder de streep maar tussen de 2 en 3% overhouden. “Stel dat je met een investering van ongeveer €100.000 in de supermarkt “gasloos” kunt worden, dan heb je met de huidige energieprijzen een hele korte terugverdientijd, maar je kunt ook zeggen: ik ga nog even door zoals we het nu doen, misschien dalen de prijzen wel weer.” Of neem de supermarkten die nog een eigen bakkerij hebben en zelf brood bakken: is dat nog rendabel met deze energieprijzen en loonkosten? “Als je berekent dat een eigen bakkerij al gauw per jaar substantieel meer gaat kosten, kun je je afvragen of je die kosten ook weer terugverdient.”

Dit is overigens een beperkt onderdeel van de investeringen waarvoor supermarkten staan: ga je mee in de nieuwste formats en zet je een geheel nieuwe supermarkt neer of ga je in delen investeren en houd je je supermarkt bij en stel je de grote investeringen (voorlopig) uit. “Allemaal vraagstukken waarmee een supermarktondernemer zich bezig houdt in deze roerende tijden.”

Grote lijn bewaken en tussentijds draaien aan de knoppen

Voor de twee accountants is het bewaken van de grote lijn belangrijk, maar in deze tijd is het zeker belangrijk om door het jaar heen aan de knoppen te blijven draaien als supermarktondernemer. Volgens Chiel is dat ook de toegevoegde waarde van de manier waarop KroeseWevers met supermarktondernemers werkt. “We zijn een vertrouwenspersoon voor de ondernemer, we hebben de juiste informatie en tools, maar we zijn zelf ook ondernemer en hebben meer dan 20 jaar ervaring in de supermarktbranche. Daardoor kunnen we naast de ondernemer gaan staan.” Richard vindt dat iedereen de getallen onder elkaar kan zetten. “Maar de vraag is wat doe je er vervolgens mee? Wij prikkelen de ondernemer om over dingen na te denken. Als je meer omzet wilt, hoe ga je dat dan doen? Want je hebt niet alleen met je eigen winkel te maken, ook met je franschisegever en je leveranciers. We hebben goede relaties met al die partijen, maar we zitten er 300% voor de ondernemer.”

Meer informatie over accountancy voor supermarkten?

Wilt u meer weten over de KroeseWevers Bedrijfsvergelijking 2022 of bent u benieuwd wat KroeseWevers kan betekenen voor uw supermarkt? Neem vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs, zij helpen u graag.

Bedrijfsvergelijking van 141 supermarkten: na twee goede jaren stijgen de kosten

Meer weten? Neem contact op.

Vind contactpersonen bij u in de regio
Richard ten Pas - KroeseWevers
Richard ten Pas AA
Directeur accountancy
+31 (0)3 14 37 48 25
Chiel Reugebrink
Chiel Reugebrink AA
Directeur accountancy
+31 (0)5 05 25 85 00
Alexander Brands
drs. Alexander Brands AA
Accountant
+31 (0)5 05 25 85 00
Wouter Schopman - KroeseWevers
Wouter Schopman AA
Accountant
+31 (0)3 14 37 48 27
Nieuws:

KroeseWevers en Moore MTH gaan samen verder!

Lees nieuwsbericht

Wij maken gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te optimaliseren. Maar ook voor het bijhouden van statistieken en voor marketingdoeleinden. Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kunt u meer lezen over onze cookies en uw voorkeuren aanpassen. Door op 'Accepteren' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.

Functionele cookies
Wij plaatsen functionele cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken en om uw cookie-instellingen goed vast te kunnen leggen. De functionele cookies zijn noodzakelijk om onze website goed te laten functioneren, daarom kunt u deze cookies niet uitschakelen. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analyserende cookies
Elke dag meten en analyseren wij het gebruik van onze online kanalen om onze bezoekers de beste ervaring te bieden. Met de analyserende cookies doen we kennis op. Deze informatie gebruiken we om onze sites elke dag weer een beetje beter te maken, in het voordeel van de bezoekers van onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing en social media cookies
Deze cookies gebruiken we voor marketingdoeleinden, waardoor u onze online kanalen persoonlijker kan ervaren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content of gepersonaliseerde communicatie op social media.
Ingeschakeld Uitgeschakeld